Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały rady miasta w sprawie ustanowienia programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży w gminie w całości, jako niezgodnej z przepisami ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Wojewoda zarzucił, że intencją rady miasta było nadanie uchwale waloru aktu prawa miejscowego.
Tymczasem z brzmienia art. 90t ust. 1 pkt 2 u.s.o. wynika, że nie stanowi on podstawy do wydania aktu prawa miejscowego. Według stanowiska wojewody uchwała podjęta na podstawie art. 90t ust. 1 u.s.o. nie stanowi aktu prawa miejscowego, jest aktem o charakterze wewnętrznym, który wykazuje cechy dokumentu programowego.
Czytaj więcej:
Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że istota rozpatrywanej sprawy sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie, czy zaskarżona uchwała rady miejskiej stanowi akt prawa miejscowego, co do którego wymóg ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym przewidują przepisy szczególne.
Uchwała podjęta przez radę gminy będzie aktem prawa miejscowego, jeżeli będzie to akt normatywny, zawierający normy abstrakcyjne i generalne. Charakter normatywny aktu oznacza, że musi on wyznaczać adresatom pewien sposób zachowania się. Z kolei, generalny charakter mają te normy, które określają adresata poprzez wskazanie cech, nie zaś poprzez wymienienie z imienia (nazwy).
Generalny charakter może też dotyczyć odniesienia do nazw instytucji, władz publicznych, a więc do nazw generalnych szczególnego rodzaju. Abstrakcyjność normy wyraża się natomiast w tym, że nakazywane, zakazywane albo dozwolone postępowanie ma mieć miejsce w pewnych, z reguły powtarzalnych okolicznościach, nie zaś w jednej konkretnej sytuacji. Ponadto akty prawa miejscowego mają charakter powszechny.
W rozpatrywanej sprawie w podstawie prawnej zaskarżonej uchwały został powołany art. 90t. ust. 1 pkt. 2 u.s.o. Przewiduje on, że jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. We wskazanej regulacji prawnej nie określono obligatoryjnych elementów owych programów, pozostawiając w tym zakresie swobodę tworzącej je jednostce samorządu terytorialnego.
Sąd po dokonaniu analizy postanowień przyjętego przez radę miasta programu stwierdził, że zawiera on regulacje o charakterze generalnym i abstrakcyjnym.
W uchwale w sposób generalny określono jej zakres podmiotowy. Natomiast postanowienia o charakterze abstrakcyjnym dotyczą chociażby trybu postępowania w sprawie o przyznanie nagrody. Tym samym w ocenie WSA zaskarżona uchwała jest aktem prawa miejscowego, a skarga wojewody jest bezzasadna.
Sygnatura akt: III SA/Gl 398/23