Reklama

Kiedy organ odwoławczy musi wydać decyzję merytoryczną

Organ drugiej instancji nie powinien co do zasady uchylać wadliwego rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji, ale zastąpić je nowym, prawidłowym.

Publikacja: 24.01.2024 02:00

Kiedy organ odwoławczy musi wydać decyzję merytoryczną

Foto: Adobe Stock

Jedną z naczelnych zasad każdego postępowania przed organami administracji publicznej jest zasada dwuinstancyjności. Oznacza ona prawo strony do dwukrotnego rozpatrzenia jej sprawy, jeśli nie jest ona zadowolona z rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji.

Po stronie organów zasada ta wiąże się natomiast z obowiązkiem merytorycznego rozpatrzenia sprawy dwukrotnie, czyli także w przypadku wniesienia przez stronę odwołania od niekorzystnej dla niej decyzji. W praktyce stosunkowo często zdarza się jednak, że organy drugiej instancji nawet jeśli stwierdzają, że odwołanie jest zasadne, to nie orzekają merytorycznie, lecz uchylają zaskarżoną decyzję i przekazują sprawę organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Teresa Siudem: Przestępstwa przetargowe w zamówieniach publicznych
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Administracja
Cienka granica między legalną współpracą a niedozwolonym porozumieniem
Administracja
WSA: opinia biegłego bez pouczenia organu nie jest dowodem w sprawie
Administracja
Kiedy konieczny jest otwarty nabór na stanowisko urzędnicze w samorządzie?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Administracja
Ruszyły nabory wniosków na ponadregionalne projekty dla Południowego Bałtyku
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama