Reklama

Kiedy organ odwoławczy musi wydać decyzję merytoryczną

Organ drugiej instancji nie powinien co do zasady uchylać wadliwego rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji, ale zastąpić je nowym, prawidłowym.

Publikacja: 24.01.2024 02:00

Kiedy organ odwoławczy musi wydać decyzję merytoryczną

Foto: Adobe Stock

Jedną z naczelnych zasad każdego postępowania przed organami administracji publicznej jest zasada dwuinstancyjności. Oznacza ona prawo strony do dwukrotnego rozpatrzenia jej sprawy, jeśli nie jest ona zadowolona z rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji.

Po stronie organów zasada ta wiąże się natomiast z obowiązkiem merytorycznego rozpatrzenia sprawy dwukrotnie, czyli także w przypadku wniesienia przez stronę odwołania od niekorzystnej dla niej decyzji. W praktyce stosunkowo często zdarza się jednak, że organy drugiej instancji nawet jeśli stwierdzają, że odwołanie jest zasadne, to nie orzekają merytorycznie, lecz uchylają zaskarżoną decyzję i przekazują sprawę organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Kwestia doręczenia ma być jak łza
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Administracja
Na świadczenie uzupełniające może liczyć także matka zastępcza, która wychowała nastolatków
Administracja
Miejsca doraźnego schronienia w garażach podziemnych – nowe obowiązki deweloperów
Administracja
Ustawa, która podzieli dzieci na lepsze i gorsze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Administracja
Ocena pracowników nie powinna sprowadzać się do wypełnienia formularza
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama