Reklama

Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych jest zadaniem władz publicznych

Władze powinny podejmować działania prowadzące do zwiększenia liczby lokali służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, a nie do redystrybucji już istniejących.

Publikacja: 20.03.2024 02:00

Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych jest zadaniem władz publicznych

Foto: Adobe Stock

Jak stanowi art. 75 Konstytucji RP, władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania (ust. 1), a ochronę praw lokatorów określa ustawa (ust. 2). Mowa tu o ustawie z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.

Trybunał Konstytucyjny podniósł, odwołując się do literatury (ze wskazaniem, że tak twierdzi m.in. J. Trzciński: uwaga 6 do art. 79 [w:] L. Garlicki red., „Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz”, t. I, Warszawa, 1999, s. 10), że art. 75 Konstytucji RP dotyczy praw ekonomicznych i socjalnych, które mogą być naruszane i stanowić przez to podstawę skargi konstytucyjnej w szczególnych sytuacjach, tj. gdy:

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Administracja
Teresa Siudem: Nowe kwalifikacje urzędników na czas zagrożeń
Administracja
Odporna administracja zaczyna się od kompetencji urzędnika
Administracja
Wsparcie finansowe gminy dla GDDKiA - procedury
Administracja
Dieta i zwrot za podróże nie muszą iść w parze
Administracja
Czy nieobecność w pracy stanowi przeszkodę w „zapisaniu” pracownika do PPK?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama