Celem regulacji dotyczących badań technicznych pojazdów, ujętych w ustawie z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (art. 81 i nast., tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1047 ze zm., dalej: p.r.d.), jest eliminacja z ruchu pojazdów niespełniających wymaganych norm.
To rozwiązanie ustawowe chroni dobro społeczne rozumiane jako bezpieczeństwo i eliminacja zagrożeń. Jak też dobitnie zaznaczył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 marca 2023 r. (II GSK 1535/19), nie ma podstaw do uznania, że dobro diagnosty dopuszczającego do ruchu drogowego pojazd niespełniający norm powinno być wyżej cenione niż dobro wszystkich uczestników ruchu (orzecznictwo NSA dostępne pod adresem https://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query). Funkcje i cele tych regulacji ukierunkowane są na potrzebę eliminowania oraz ograniczania ryzyka związanego z ruchem, który ze swej istoty jest i tak przecież niebezpieczny (wyrok NSA z 4 grudnia 2018 r., II GSK 1635/18).