Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak gminy powinny przygotować się do reformy planistycznej?

Wójt, burmistrz czy prezydent będzie dostawał najwięcej skarg, zażaleń. To do niego będą przychodzili ludzie z awanturami, gdy ich działka nie zostanie objęta terenem zabudowy, co oznacza, że nie będzie można na niej zbudować domu.

Publikacja: 10.09.2024 04:30

Jak gminy powinny przygotować się do reformy planistycznej?

Foto: Adobe Stock

We wrześniu ubiegłego roku weszła w życie duża nowelizacja ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, która m.in. zobowiązała gminy do sporządzenia na swoim terenie planu ogólnego do końca 2025 roku. Jakie działania powinny podjąć gminy, by wypełnić te obowiązki?

Dr Joanna Dziedzic-Bukowska: Gmina, która chce rozpocząć najważniejszą procedurę planowania przestrzennego na podstawie znowelizowanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2023 r., czyli sporządzania planu ogólnego, powinna na początku wybrać wykonawcę planu, czyli urbanistę. Najlepiej, jeśli już od samego początku uczestniczy on w tej procedurze. Dopiero później powinna uchwalić uchwałę intencyjną i wdrażać kolejne etapy reformy. Ponieważ w wielu gminach nie ma gminnych czy miejskich pracowni urbanistycznych, to gminy w pierwszej kolejności muszą rozpocząć działania od poszukiwania wykonawcy. To z nim będą ustalać początkowe koncepcje planu ogólnego gminy. Oczywiście, za zrealizowanie obowiązków wynikających z ustawy odpowiada gmina.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Administracja
Samorząd fizjoterapeutów powinien udostępnić dokumenty z audytu
Administracja
Jak odbudować zaufanie obywatela do administracji?
Administracja
W postępowaniu dyscyplinarnym nauczycieli pokrzywdzony uczeń bez żadnych praw
Administracja
Spółka komunalna pod lupą CBA
Administracja
Czy okoliczności związane z doręczeniem decyzji mogą być przyczyną stwierdzenia jej nieważności?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama