Jeszcze kilkanaście lat temu w domu uczyło się zaledwie kilkadziesięcioro dzieci w całej Polsce. Obecnie, jak wynika z raportu Fundacji Edukacji Domowej, grupa ta liczy prawie 54 000 uczniów. Warto zatem przyjrzeć się, jakie są aktualne uwarunkowania prawne regulujące tę formę edukacji. Od wprowadzenia edukacji domowej w 1991 r. przepisy bowiem wielokrotnie się zmieniały, przede wszystkim w zakresie swobody wyboru szkoły.
Motywacja do rozpoczęcia nauki w trybie edukacji domowej bywa różna. Nie zawsze są nią problemy ze zdrowiem dziecka, w tym zdrowiem psychicznym. Często po prostu rodzice uznają, że taka forma edukacji będzie lepsza. Czasem dzieci te uczą się indywidualnie z matką lub ojcem w domu. W wielu sytuacjach rodzice łączą się także w grupy edukacyjne lub korzystają ze zorganizowanego wsparcia szkół przyjaznych edukacji domowej. Wiele szkół rozwinęło model wsparcia rodziców i uczniów w oparciu o edukację na odległość.