Model kompetencji to narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi (HR), które dostarcza kadrze kierowniczej istotnych informacji o pracownikach. Dzięki niemu możliwe jest planowanie ich rozwoju zawodowego oraz podejmowanie decyzji dotyczących naboru i ocen okresowych. Kompetencje są dostosowane do konkretnych stanowisk. W przypadku pracowników administracji publicznej mogą obejmować takie cechy jak rzetelność, wiedza specjalistyczna czy zorientowanie na osiąganie celów. Natomiast na stanowiskach kierowniczych dodatkowo istotne są umiejętności związane z zarządzaniem personelem, podejmowaniem decyzji oraz skuteczną komunikacją.
Czytaj więcej:
Opracowanie modelu kompetencji dla konkretnego urzędu nie powinno nastręczać trudności. Problemy pojawiają się, gdy trzeba go wprowadzić dla całej administracji publicznej. Chociaż ułatwia on zarządzanie i wspiera rozwój kariery pracowników, to jednak samo wprowadzenie wspólnego modelu kompetencji we wszystkich urzędach nie jest proste. Kluczowym wyzwaniem jest różnorodność urzędów, co utrudnia stworzenie uniwersalnego modelu, który mógłby być stosowany w każdej instytucji. Dodatkowo barierą są koszty organizacyjne i finansowe, co powoduje, że wprowadzenie tego modelu może być procesem rozłożonym na wiele lat.
Zapraszam do lektury „Tygodnika Urzędników”.