Reklama

Polska szkoła między wiedzą a dogmatem

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie. Z drugiej strony rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Publikacja: 23.07.2025 05:50

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie

Foto: Adobe Stock

Podejmując rozważania na temat realizacji celów i zadań oświatowych, natychmiast na myśl przychodzi pytanie o to, czym powinna być oświata. Odwołując się do słownikowych definicji „oświaty”, „oświeconego” i „oświecenia”, można stwierdzić, że powinna być ona procesem kształcenia, upowszechniania przydatnej wiedzy i kultury w społeczeństwie, powinna prowadzić do kreowania ludzi oświeconych, czyli wykształconych i światłych, a idąc dalej, powinna odwoływać się do rozumu i wiedzy jako sensu epoki oświecenia.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Fundusze unijne. Instytucja organizująca konkurs nie może wprowadzać w błąd
Administracja
Szkoła publiczna musi jasno uzasadnić odmowę przyjęcia dziecka
Administracja
Administrację czekają korekty wynagrodzeń
Administracja
Rada gminy nie upoważni wójta do wystawienia weksla
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Administracja
Kto i kiedy płaci za korzystanie ze środowiska?
Reklama
Reklama