Reklama

Polska szkoła między wiedzą a dogmatem

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie. Z drugiej strony rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Publikacja: 23.07.2025 05:50

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie

Cele systemu oświaty nie zatrzymują się na wiedzy i rozumie

Foto: Adobe Stock

Podejmując rozważania na temat realizacji celów i zadań oświatowych, natychmiast na myśl przychodzi pytanie o to, czym powinna być oświata. Odwołując się do słownikowych definicji „oświaty”, „oświeconego” i „oświecenia”, można stwierdzić, że powinna być ona procesem kształcenia, upowszechniania przydatnej wiedzy i kultury w społeczeństwie, powinna prowadzić do kreowania ludzi oświeconych, czyli wykształconych i światłych, a idąc dalej, powinna odwoływać się do rozumu i wiedzy jako sensu epoki oświecenia.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Katarzyna Wójcik: Kolejny rząd szykuje kolejną reformę systemu oświaty
Administracja
Urzędnicy muszą uważnie sięgać po zarzuty karne
Administracja
Komendant nie musi zdawać relacji z przebiegu dyscyplinarki policjantów
Administracja
Pomijanie pełnomocnika to podstawa do wznowienia
Administracja
Włodarz sędzią we własnej sprawie
Reklama
Reklama
Reklama