Mediacja istnieje w postępowaniu administracyjnym już od 2017 roku, ale jeśli była stosowana, to rzadko. Zasadą jest, że gdy obywatel czy przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją organu, składa odwołanie do wyższej instancji. Często sprawy mają swój finał w sądach administracyjnych, a na ich rozstrzygnięcie trzeba czekać nawet kilka lat.

Tymczasem są tematy, przykładowo, z zakresu prawa budowlanego, zagospodarowania przestrzennego, które można byłoby spróbować zakończyć w drodze mediacji. Ostatnia nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wręcz nakłada na organ obowiązek rozpatrzenia sprawy pod kątem możliwości jej sfinalizowania w ten sposób. Wskazuje też obszary prawa, w których mediacja może znaleźć zastosowanie.

Czy nowe przepisy zmienią praktykę organów administracji? Czy nadal mediacja będzie sporym wyzwaniem dla urzędników? Pokaże to praktyka. Urzędnicy mogą obawiać się konsekwencji podjętych decyzji. Ale mogą też po prostu nie wiedzieć, jak się do tego zabrać, bo brak jest wskazówek, wzorów z praktyki.

Więcej o nowych rozwiązaniach dot. mediacji piszemy w „Tygodniku Urzędników”. Zapraszam do lektury.

Reklama
Reklama