Reklama

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Obowiązkiem pracodawcy samorządowego jest ustalenie, które przepisy określają wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Może okazać się, że w przypadku jednego pracodawcy status prawny pracowników jest zróżnicowany.

Publikacja: 23.09.2025 05:20

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Foto: Adobe Stock

Nazwanie kogoś pracownikiem samorządowym, słusznie nasuwa skojarzenie z samorządem terytorialnym, a więc obok administracji państwowej, sferą związaną z szeroko rozumianym wykonywaniem zadań o charakterze publicznym, zarówno tych władczych, jak i zmierzających do zaspokojenia potrzeb społecznych. Konstytucyjną zasadą jest uczestniczenie samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy publicznej (art. 16 Konstytucji RP). Samorząd terytorialny, na każdym szczeblu, musi więc dysponować zasobem pracy, niezbędnej do wykonywania powierzonych zadań. Obejmuje on niezwykle zróżnicowaną grupę zawodową, zatrudnioną w podmiotach o różnorodnej strukturze organizacyjnej i prawnej, której status prawny został uregulowany w niejednolity sposób.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Nie trzeba czekać na kryzys, żeby wdrażać zmiany w administracji
Administracja
Innowacyjność w sektorze publicznym
Administracja
Czy sprzedaż zdemontowanych elementów mostu podlega VAT?
Administracja
W jakiej formie zawiadomić rodziców o likwidacji przedszkola?
Administracja
Nie dokonuje się zaległych wpłat do PPK
Reklama
Reklama
Reklama