NSA: brak możliwości zaskarżenia bezczynności organu w przedmiocie rozpoznania wniosku o uzupełnienie decyzji narusza prawo do sądu

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w jednym z wyroków, że wykluczenie możliwości zaskarżenia bezczynności organu w przedmiocie rozpoznania wniosku o uzupełnienie decyzji mogłoby naruszać prawo do sądu.

Publikacja: 19.05.2021 00:01

Urzędnik to nie cudotwórca

Urzędnik to nie cudotwórca

Foto: Adobe Stock

Przepisy procedury administracyjnej wyznaczają terminy załatwienia spraw przez organ administracji. Jest to przejaw zasady ogólnej szybkości postępowania. Organy administracji publicznej powinny bowiem działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia (art. 12 § 1 kpa).

Sprawy powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki (art. 35 § 1 kpa). Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (art. 35 § 2 kpa).

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Samorządowe spółki komunalne bez przetargu
Administracja
Zamówienie in-house? Gmina musi mieć powód, by go udzielić
Administracja
Strona postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Administracja
Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego podlega VAT?
Administracja
Czy sołtysowi można wypłacić dietę choćby za jeden dzień? WSA rozstrzygnął