Zamówienia publiczne: przesłanki odstąpienia od umowy i jej unieważnienia

Nowa ustawa prawo zamówień publicznych – w porównaniu do obwiązujących przepisów – znacznie poszerza możliwość odstąpienia od umowy. Nie wprowadza natomiast istotnych zmian dotyczących unieważnienia umowy.

Publikacja: 02.03.2020 16:45

Zamówienia publiczne: przesłanki odstąpienia od umowy i jej unieważnienia

Foto: Adobe Stock

Odstąpienie od umowy, jest jednostronną czynnością prawną, która w reżimie prawa zamówień publicznych, uzależniona jest nie tylko od spełnienia pewnych przesłanek, ale również przysługuje tylko jednej ze stron – zamawiającemu. Co więcej, odstąpienie od umowy, na podstawie art. 145 ust. 1 obowiązującej ustawy prawo zamówień publicznych (Pzp) , przysługuje prowadzącemu postępowanie, bez względu na to czy sama kwestia odstąpienia została w treści umowy przewidziana, czy też nie. Zamawiający może więc zawsze – w razie zaistnienia istotnej zmiany powodującej, że:

Pozostało 96% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Administracja
Zabezpieczenie źródła trzeba uwzględnić w rozliczeniu CIT
Administracja
Jak wygląda pomoc publiczna w ujęciu administracyjno-prawnym?
Administracja
Czy wyjścia do teatru, kina i parków rozrywki można finansować z dotacji oświatowej?
Administracja
Nauczyciele. Czy dopłata gminy do kosztów nauki podlega PIT?
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Administracja
Podatkowe skutki restrukturyzacji trzeba oceniać racjonalnie
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki