Reklama

Bazy danych pod ochroną w unijnym oraz polskim porządku prawnym

Przeniesienie istotnej zawartości baz danych i publiczne ich udostępnienie bez zgody osoby, która je stworzyła, stanowi odpowiednio „pobieranie danych" i „wtórne wykorzystanie tych baz danych", objęte prawem wyłącznym na podstawie Dyrektywy. Działania te są zakazane, ale nie w sposób absolutny.

Publikacja: 22.07.2021 18:00

Bazy danych pod ochroną w unijnym oraz polskim porządku prawnym

Foto: Adobe Stock

Bazy danych w unijnym oraz polskim porządku prawnym podlegają szerokiej ochronie prawnej na podstawie kilku różnych regulacji prawnych. Są nimi między innymi przepisy krajowego prawa autorskiego (w zakresie, w jakim chronią bazę danych stanowiącą utwór), regulacje państw członkowskich dotyczące przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji oraz specyficzne zasady dotyczące ochrony bazy danych zawarte w Dyrektywie 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 1996 r. w sprawie ochrony prawnej baz danych („Dyrektywa"). W Polsce przepisy Dyrektywy zostały transponowane do krajowego porządku prawnego ustawą z 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych („Ustawa o ochronie baz danych"). Właśnie o przesłankach i zakresie ochrony bazy danych wynikających z tego unijnego aktu prawnego w kontekście najnowszego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE") w sprawie C-762/19 kilka uwag niniejszym podsumowaniu.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Poszkodowany przestępstwem powinien być aktywny
Biznes
Jak nie dać się wkręcić w „puste faktury”
Biznes
Czy zakazywanie reklamy to właściwy kierunek
Biznes
Aport przedsiębiorstwa osoby fizycznej może być zwolniony z PIT
Biznes
Walka z greenwashingiem nie kończy się na jednym przepisie
Reklama
Reklama
Reklama