Metaverse (w języku polskim: metawersum) zwany jest następcą mobilnego internetu kolejnej generacji. Metaverse to przestrzeń w wirtualnej rzeczywistości, w której użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z cyfrowo wygenerowanym środowiskiem i innymi użytkownikami1.
Użytkownik w Metaverse może, korzystając ze swojej z cyfrowej osobowości (awataru), uczestniczyć w ekonomice Metaverse i zawierać umowy o usługi cyfrowe lub o dostarczanie treści cyfrowych. Metaverse stanowi obecnie centralny koncept, w kierunku którego grawituje postęp technologiczny, w obszarach takich jak blockchain, czy niewymienialne tokeny (non-fungible tokens NFT). Stanowi to wyzwanie dla tradycyjnie rozumianych praw własności intelektualnej. Z tym wyzwaniem mierzyć się muszą nie tylko uprawnieni z tych praw, ale także korzystający z nich użytkownicy. To wyzwanie dotyczy przede wszystkim trzech obszarów: prawa autorskiego i potencjalnych naruszeń, prawa znaków towarowych oraz kwestii związanych z dystrybucją przedmiotów jako treści cyfrowych.