Reklama

Sztuka NFT a prawo własności intelektualnej

Nabywca dzieła w formie NFT jest właścicielem tylko konkretnego egzemplarza w zapisie cyfrowym. Aby wraz z tokenem nabyć prawa autorskie do utworu w jakimkolwiek zakresie, musi on zawrzeć z jego twórcą umowę przeniesienia majątkowych praw autorskich w formie pisemnej z jasnym wskazaniem pól eksploatacji, na jakich są one przenoszone na nabywcę.

Publikacja: 24.02.2022 14:30

Sztuka NFT a prawo własności intelektualnej

Foto: AdobeStock

Sztuka NFT (Non-Fungible Token) osiągnęła w ostatnim czasie wielką popularność. W jej promocje włączyły się światowe gwiazdy jak i rodzimi celebryci np. Jimmi Fallon (amerykański komik prowadzący popularny talk-show), Stephan Curry (koszykarz NBA), Krzysztof Gonciarz (youtuber, influencer) czy Magdalena Gessler (restauratorka i gwiazda programów telewizyjnych). Dwaj pierwsi należą do elitarnego klubu Bored Ape Yacht Club NFT, natomiast polscy celebryci są twarzami Fancy Bears Metaverse. Ceny sztuki NFT osiągają wartość nawet kilkunastu milionów dolarów. Twórcy „wymyślnych niedźwiadków”, twierdzą że sprzedaż NFT przyniosła im ponad 19 mln złotych zarobku. W najpopularniejszym marketplace NFT, OpenSea dokonano w 2021 roku transakcji o wartości ponad 14 miliardów dolarów. Czym jest sztuka w formie NFT i jakie prawa nabywca otrzymuje wraz z tokenem?

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Compliance – obowiązek, który trzeba wypełnić
Biznes
Jak skutecznie wdrożyć system compliance?
Biznes
Procedura ZRID – problemy wykonawcy związane z ponowną oceną oddziaływania na środowisko
Biznes
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – kontrowersje wokół ustawy
Biznes
Transparentne płace i nietransparentne obowiązki firm
Reklama
Reklama
Reklama