Aktualizacja: 24.11.2024 22:16 Publikacja: 10.03.2022 14:17
Foto: Adobe Stock
Od nowego roku jednym z ważniejszych zadań przedsiębiorców jest liczenie strat, które wygenerował dla nich Polski Ład oraz poszukiwanie sposobów na optymalizację podatkową. Zadania tego z pewnością nie ułatwia skomplikowanie i niski poziom legislacyjny nowych przepisów. Jednak, o czym rzadko się pamięta, Polski Ład to także nazwa funduszu, z którego środki mają stać się jednym z głównych kół zamachowych gospodarki nadszarpniętej przez pandemię. Niestety, zasady ich wydatkowania zostały tak pomyślane, że zdecydowanie utrudniają startowanie w przetargach mniejszym podmiotom. To z kolei, w połączeniu ze znacznym wzrostem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i szeregiem niekorzystnych zjawisk makroekonomicznych, może okazać się jednym z podstawowych czynników, który wyeliminuje z rynku zamówień publicznych jeden z jego filarów, a więc mniejsze firmy.
Brak zapłaty od wykonawcy może oznaczać koniec małej firmy. Istnieją narzędzia prawne, które chronią podwykonawców, ale trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać.
Podwykonawca wykonał swoją umowę w całości, ale wykonawca nie zapłacił mu wynagrodzenia za wykonane roboty. Po rozliczeniu umowy z inwestorem ogłosił upadłość. Podwykonawca wystąpił więc z roszczeniem przeciwko inwestorowi. Jakie rozstrzygnięcie wydał sąd?
Ochrona majątku bywa często motywowana potrzebą oddzielenia ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością od wpływu tego ryzyka na majątek prywatny, będący często dorobkiem życia. Im większa skala działalności, tym większe ryzyko powstania sporów sądowych, które mogą prowadzić do egzekucji roszczeń lub upadłości przedsiębiorcy.
W połowie 2022 roku weszła w życie nowelizacja Ustawy o ofercie publicznej, która zmodyfikowała przepisy o wezwaniach na akcje spółek publicznych. Czy ta regulacja nadąża za potrzebami obrotu?
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Dyrektywa ws. należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CS3D) nakłada obowiązki, które wymagają od wskazanych przedsiębiorstw przeprowadzenia kompleksowej analizy swoich globalnych łańcuchów dostaw.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Zatrudnianie żołnierzy pełniących służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej i aktywnej rezerwy będzie od 12 listopada 2024 r. wiązało się dla pracodawcy z profitami w podatkach i lepszą sytuacją w przetargach.
Z wyroku TSUE wynika, że to zamawiający ma decydować o tym, w jaki sposób miałoby następować ograniczenie dostępu do zamówień z takich krajów jak np. Chiny czy Turcja. W Urzędzie Zamówień Publicznych trwa analiza treści tego orzeczenia.
Umowa PKP Intercity na piętrowe pociągi ma zapewnić przewoźnikowi przewagę na otwartym rynku, może także na trwale zmienić krajowy rynek producentów taboru kolejowego.
Obniżenie kary umownej na podstawie kodeksowych przesłanek miarkowania nie stanowi zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie podlega, więc ograniczeniom wynikającym z prawa zamówień publicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas