Reklama

Cyberprzestępczość – na co uważać, jak się bronić?

Przestępcy cały się uczą, kupują nowy sprzęt i wyszukują dziur w systemach. Zabezpieczenie, które jest dobre dzisiaj, za parę lat może okazać się nieskuteczne. Dobrze jest utworzyć w firmie stały budżet, przeznaczony na cybersecurity.

Publikacja: 31.03.2022 18:30

Cyberprzestępczość – na co uważać, jak się bronić?

Foto: Adobe Stock

1. Jakie czynniki wpływają rozwój cyberprzestępczości?

Ostatnich parę lat obfitowało w wydarzenia napędzające wzrost cyberprzestępczości na całym świecie. Zacznijmy od tego, że próg wejścia na ścieżkę „kariery” cyberprzestępcy znacznie zmniejsza się z roku na rok. Cyberprzestępca nie musi już posiadać zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy, że zakupi on wiedzę o nowej, nieznanej jeszcze podatności (ang. zero-day vulnerability – podatność, o której ofiary ataku prawdopodobnie jeszcze nie wiedzą bądź nie wypuściły odpowiedniej łatki) lub złośliwe oprogramowanie (ang. malware), które może być w zasadzie prawie całkowicie zautomatyzowane, wraz z przyjaznym interfejsem graficznym i instrukcją użytkową. Nie trzeba również posiadać środków inwestycyjnych lub żmudnie infekować komputer za komputerem by rozwijać swój botnet (różnej wielkości zbiory zainfekowanych komputerów, czekające na instrukcje od osoby atakującej). Infrastruktura przeznaczona do nielegalnych celów jest wynajmowana za np. procent zysku z kradzieży – często usługi takie są oferowane np. w postaci RAAS, czyli Ransomware as a Service (Ransomware – oprogramowanie szyfrujące, trzymające dane na urządzeniu jako „zakładnika”; RAAS – Usługa obsługi przebiegu infekcji przez Ransomware i odbioru pieniędzy). Co ciekawe, nie trzeba również znać się na pisaniu programów typu Ransomware, a obsługę płatności, szyfrowania i deszyfrowania danych na urządzeniu „zakładniku” są wliczone w cenę. Zdarza się nawet, że usługa ta obejmuje wsparcie i pracę konsultantów, gotowych rozwiązywać problemy z płatnościami przez przymusowych „klientów”.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: System ostrzegania dla spółek akcyjnych
Reklama
Biznes
Compliance w spółce akcyjnej – dlaczego zarząd powinien go wdrożyć?
Biznes
Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Biznes
Jak ustalić cenę sprzedaży w transakcji M&A?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Konsola do gier w kosztach firmy? To możliwe
Reklama
Reklama
Reklama