Aktualizacja: 10.02.2025 05:32 Publikacja: 26.05.2022 18:05
Foto: Adobe Stock
Przepisy pozwalają rozliczać w podatkowych kosztach wydatki na inwestycje w wynajmowanej nieruchomości. Co jednak zrobić, jeśli ją kupiliśmy? Czy wydatki przepadną?
Spójrzmy na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 maja 2022 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.106. 2022.1.EJ). Spółka od kilkunastu lat wynajmuje nieruchomość. Sporo w nią zainwestowała, poniosła wydatki na rozbudowę, ulepszenie oraz modernizację. Zostały one sklasyfikowane jako inwestycja w obcym środku trwałym. Są rozliczane w podatkowych kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne.
Przedsiębiorca, który znalazł się w tarapatach finansowych, może uniknąć upadłości, korzystając z uproszczonej restrukturyzacji. Samo zawarcie układu z wierzycielami nie gwarantuje jednak, że uratuje on firmę.
Postępowanie o zatwierdzenie układu charakteryzuje się uproszczoną formą i minimalnym zaangażowaniem sądu. Kluczowe znaczenie mają działania przedsiębiorcy i doradcy restrukturyzacyjnego, którego sam wybiera.
Umowa rozwojowa może zostać zawarta jako „jednorazowa”, której przedmiotem jest wykonanie określonej rozbudowy systemu, albo przybrać formę umowy ramowej, w ramach której strony regulują zasady współpracy, w tym zawierania i realizacji tzw. umów wykonawczych (zamówień).
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa dziś kluczową rolę w wielu nowoczesnych rozwiązaniach medycznych, które wspierają diagnostykę i leczenie.
Odpowiednie podejście do udokumentowania i wykazania straty ponoszonej na poszczególnych transakcjach lub na całej działalności może znacząco ograniczyć ryzyka związane z potencjalnymi pytaniami i zastrzeżeniami organów podatkowych.
Gdy zakres dodatkowych robót i należne za nie wynagrodzenie nie zostały wcześniej przez strony zgodnie ustalone i zostały później zasądzone przez sąd, dopiero wtedy możliwe jest ustalenie podstawy opodatkowania VAT.
W roku 2025 przedsiębiorcy mają prawo złożyć deklarację na podatek od nieruchomości do 31 marca po spełnieniu obowiązków wskazanych w nowelizacji. Czas na wypełnienie tego obowiązku wydłużono zatem aż o dwa miesiące.
Podatnicy działający w ramach międzynarodowych grup kapitałowych często uwzględniają w ramach kalkulowanego wyniku podatkowego CIT korekty cen transferowych. Pojawia się więc pytanie, czy mogą to zrobić, a jeśli tak, to pod jakimi warunkami.
Koszty wynikające z błędów technicznych i ludzkich, które generują dodatkowe obciążenia finansowe, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów – w przeciwieństwie do kosztów realizacji gwarancji najniższej ceny.
Ostatnie interpretacje ogólne Ministerstwa Finansów w sprawie podatku u źródła dotyczą przesłanek zastosowania zwolnienia przy wypłacie dywidend i innych zysków z udziałów osób prawnych, a także odsetek i należności licencyjnych.
Podatnicy nie mają obowiązku zgłaszania zwolnionego z PIT najmu pokoi gościnnych na wsi do naczelnika właściwego urzędu skarbowego ani też informowania o spełnieniu warunków dających prawo do zastosowania tego zwolnienia.
• Firma w domu: czy można wrzucić w koszty np. kawę i papier toaletowy? • PIT 2024: czy będzie tam wykazana ulga na składki zdrowotne? • Fundacja rodzinna to korzyść podatkowa? Fiskus ostrzega • Problem z e-wizytą w ZUS dla posiadaczy iPhone'ów • AI Act: od 2 lutego nowy obowiązek dla przedsiębiorców • Ile dopłaty do zakupu auta elektrycznego mogą otrzymać przedsiębiorcy? • Ważne terminy na ten tydzień
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas