Przyciągnięcie kapitału inwestorów stało się nie lada wyzwaniem

Udziały w browarach czy spółkach z branży konopnej, oferowane w kampaniach crowdfundingowych, jeszcze niedawno rozchodziły się jak świeże bułeczki, ale w 2022 r. było znacznie gorzej. Teraz na rynku wiele się zmienia.

Publikacja: 05.05.2023 02:00

Księgowa w firmie

Księgowa w firmie

Foto: Adobe Stock

Zdobycie pieniędzy na finansowanie rozwoju w takich czasach jak dzisiaj – gdy sytuacja gospodarcza jest niepewna, a inflacja i stopy procentowe wysokie – jest dużo trudniejsze niż zwykle. Mogły się o tym przekonać również firmy, które w ubiegłym roku chciały pozyskać środki od inwestorów na rynku crowdfundingu udziałowego (finansowanie społecznościowe przedsięwzięć gospodarczych).

W 2022 r. w 47 emisjach spółki zebrały łącznie 25 mln zł – wynika z raportu „Crowdfunding udziałowy 3.0.” Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, opublikowanego w kwietniu 2023 r. To duży spadek w porównaniu z 2021 r., kiedy emisji było 85, a wielkość przyciągniętego kapitału sięgała 120 mln zł. Wartość całego rynku od 2012 r. do końca 2022 r. wyniosła co najmniej 340 mln zł.

Pozostało 92% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Biznes
Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-zdrowiu
Biznes
Wygrałeś szkolenie? Będzie podatek
Biznes
Jak uniknąć ryzyka wykluczenia z przetargu wypełniając JEDZ?
Biznes
Kiedy warto podpisać list intencyjny i jakie postanowinia w nim zawrzeć?
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
SAFE – Korzystne rozwiązanie prawno-podatkowe dla start-upów