Przyciągnięcie kapitału inwestorów stało się nie lada wyzwaniem

Udziały w browarach czy spółkach z branży konopnej, oferowane w kampaniach crowdfundingowych, jeszcze niedawno rozchodziły się jak świeże bułeczki, ale w 2022 r. było znacznie gorzej. Teraz na rynku wiele się zmienia.

Publikacja: 05.05.2023 02:00

Księgowa w firmie

Księgowa w firmie

Foto: Adobe Stock

Zdobycie pieniędzy na finansowanie rozwoju w takich czasach jak dzisiaj – gdy sytuacja gospodarcza jest niepewna, a inflacja i stopy procentowe wysokie – jest dużo trudniejsze niż zwykle. Mogły się o tym przekonać również firmy, które w ubiegłym roku chciały pozyskać środki od inwestorów na rynku crowdfundingu udziałowego (finansowanie społecznościowe przedsięwzięć gospodarczych).

W 2022 r. w 47 emisjach spółki zebrały łącznie 25 mln zł – wynika z raportu „Crowdfunding udziałowy 3.0.” Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, opublikowanego w kwietniu 2023 r. To duży spadek w porównaniu z 2021 r., kiedy emisji było 85, a wielkość przyciągniętego kapitału sięgała 120 mln zł. Wartość całego rynku od 2012 r. do końca 2022 r. wyniosła co najmniej 340 mln zł.

Pozostało 92% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm