Aktualizacja: 14.01.2025 07:07 Publikacja: 16.06.2023 02:00
Foto: Adobe Stock
Branża transportowa w Polsce, która zatrudnia prawie milion osób i odpowiada za blisko 6 proc. PKB, może stracić pozycję europejskiego lidera w drogowych przewozach towarowych. Z raportu „Elektromobilność w transporcie ciężkim”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wynika, że w naszym kraju wciąż nie ma warunków do nieuchronnej transformacji związanej z zastępowaniem ciężarówek z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi.
Nie działa u nas ani jedna stacja ładowania przeznaczona dla ciężarówek. A już za trzy lata, zgodnie z unijnymi wymogami, takie ładowarki muszą być dostępne co 120 km na drogach zaliczanych do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Z kolei bez rozbudowanej infrastruktury firmy transportowe nie mogą inwestować w elektryczne ciężarówki. Brakuje im także programów pomocowych.
Prowadząc biznes w formie spółki, trzeba przygotować się na różne scenariusze. Wspólnicy mogą dążyć do przejęcia kontroli nad spółką, stosując nieuczciwe triki.
Konflikty w spółkach są nieodzownym elementem ich funkcjonowania. W sytuacjach spornych wspólnicy lub akcjonariusze powinni zachować czujność, bo chwila nieuwagi może ich słono kosztować. Nieuczciwi wspólnicy mogą wykorzystać nadarzającą się okazję do pozbawienia swoich przeciwników pozycji w spółce, a skutki tych działań mogą być niekiedy trudne do odwrócenia.
Działanie w imieniu fundacji rodzinnej w organizacji, podobnie jak spółki z o.o. w organizacji, wiąże się z odpowiedzialnością osób reprezentujących te podmioty. Na czym ona polega oraz jak można ją ograniczyć?
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Postępowanie o zatwierdzenie układu pozwala dłużnikowi na szybkie działanie, zasadniczo blokując wierzycieli w prowadzeniu czynności egzekucyjnych, a przy tym chroni kluczowe umowy. Ale czy zawsze jest dobrym rozwiązaniem?
Choć średnio ceny w sklepach rosną o ok. 6 proc. w skali roku, nie brakuje produktów, które podrożały o 20, 30 proc. czy nawet jeszcze więcej. Konsumenci muszą się przyzwyczaić do dużej niestabilności rynku.
Ryanair podał informacje na temat konkretnych kosztów i opłat, które poniósł w wyniku chuligańskiego zachowania pasażera na pokładzie lotu z Dublina na Lanzarote z 9 kwietnia 2024 roku. Irlandzki przewoźnik wyliczył je na ponad 15 tys. euro.
Dopłaty nie zelektryfikują transportu ciężkiego, zrujnują za to ceny na rynku wtórnym i pozostaną kosztownym eksperymentem, co widać po rynku aut osobowych.
- W 2025 r. tempo wzrostu PKB Polski przyspieszy do 3,3 proc. wobec 2,8 proc. w 2024 r. Konsumpcja pozostanie stabilnym filarem wzrostu gospodarczego, drugim będą nakłady brutto na środki trwałe - mówi Łukasz Tarnawa, główny ekonomista BOŚ Banku.
Czechy są naturalnym partnerem dla polskich firm do współpracy w zakresie transportu towarowego, zarówno w obrocie surowcami, jak i produktami gotowymi.
E-sprzedawców jest już ponad 72 tys. Tylko w ciągu ostatniego roku ich liczba wzrosła o 6,5 tys. I nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.
Polacy przyzwyczaili się już do tego, że ceny w sklepach są coraz wyższe. I nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała się zmienić.
I połowa 2025 r., choć dobra, będzie dla polskiej gospodarki słabsza, niż spodziewali się ekonomiści trzy miesiące temu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas