Parodia i pastisz w prawie autorskim – czy to już fair use?

Przed nami istotne rozstrzygnięcie TSUE dotyczące pastiszu w prawie autorskim. Unijny Trybunał stanie przed decyzją, czy „otworzyć” zakres tego wyjątku, tworząc niezwykle szeroką klauzulę uprawniającą do modyfikowania cudzych utworów.

Publikacja: 17.12.2024 04:30

Parodia i pastisz w prawie autorskim – czy to już fair use?

Foto: Adobe Stock

W prawie autorskim istnieją dwa modele regulacji uprawniającej użytkowników do wkraczania w prawa autorskie w określonych uzasadnionych przypadkach. Są nimi fair use oraz dozwolony użytek.

W krajach common law stosuje się klauzulę fair use, polegającą na ważeniu kolidujących praw autorskich z interesami użytkowników oraz generalnie społeczeństwa. Prawo przewiduje jedynie cztery czynniki (cel i charakter wykorzystania, rodzaj i natura chronionego utworu, ilość i istotność wykorzystanej części oraz wpływ wykorzystania na potencjalny rynek), które dla takiej oceny powinny mieć zastosowanie. W tych systemach to głównie sądy są odpowiedzialne za dostosowanie prawa do współczesnych realiów oraz odpowiednie wyznaczenie granic dozwolonego działania (obecnie właśnie na podstawie tej instytucji sądy będą rozstrzygać, czy i w jakim zakresie dozwolone jest korzystanie z utworów na potrzeby uczenia algorytmów sztucznej inteligencji, w tym jej generatywnej odmiany).

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Czy darowizna to dobry pomysł na sukcesję?
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Jak przekonać wierzycieli do zaakceptowania układu?
Biznes
Nieproporcjonalne warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
Biznes
Masz zagranicznych klientów? Rozlicz w kosztach kurs angielskiego
Biznes
Dyrektywa Green Claims – unijna walka z greenwashingiem
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”