Obowiązek ten wynika z Europejskiego Aktu o Dostępności, a także polskiej ustawy implementującej jej postanowienia do krajowego porządku prawnego. Celem tych przepisów jest eliminowanie barier, także technologicznych, które utrudniają pewnym grupom osób swobodny dostęp do korzystania z usług cyfrowych, w tym do zakupów online, przez co osoby te nie mogą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Chodzi zatem o ułatwienie codziennego życia oraz budowanie społeczeństwa otwartego na potrzeby wszystkich osób, także tych ze specjalnymi potrzebami.

Na mocy nowych przepisów właściciele sklepów internetowych muszą na swoich stronach i w aplikacjach wprowadzić rozwiązania, które ułatwiają nawigację, odczytywanie treści i dokonywanie zakupów oraz płatności. Wszystko po to, aby poruszanie się po stronach było bardziej intuicyjne i przez to zakupy stały się łatwiejsze, niezależnie od potrzeb czy ograniczeń użytkowników, wynikających m.in. z niepełnosprawności. Chodzi w szczególności o zmiany w opisach produktów i usług, zwiększenie kontrastów w kolorach, zapewnienie wystarczająco długiego czasu na reakcję kupującego, uproszczenie formularzy zakupowych, wprowadzenie obsługi za pomocą klawiatury, ułatwienia w nawigacji czy zapewnienie klientom takich form kontaktu, aby był on dostępny dla wszystkich. Korzystanie ze strony powinno być logiczne, proste i jasne w obsłudze dla każdego. Nowe przepisy to jednak nie tylko obowiązki, ale także szansa na pozyskanie nowych klientów – niepełnosprawnych, ale także seniorów, dla których do tej pory korzystanie z zakupów w sieci było niemożliwe lub bardzo utrudnione. Poza tym odpowiednie zmiany w opisach towarów i usług wpływają na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Spełnienie obowiązków wynikających z nowych przepisów pomaga także budować wizerunek firmy jako społecznie odpowiedzialnej.

O tym, kogo dotyczą nowe przepisy, kto jest zwolniony z obowiązku ich stosowania, jak w praktyce zapewnić dostęp do oferowanych online produktów i usług także dla osób z ograniczeniami wynikającymi z wieku czy niepełnosprawności i jakie kary grożą za brak dostępności, piszemy a artykule pt.: "Nowe przepisy o e-handlu zmienią internetowy biznes'.

Szczególne potrzeby mogą wynikać nie tylko z niepełnosprawności. W pracy dotyczą również innych tzw. grup wrażliwych – kobiet w ciąży i młodocianych. Przepisy prawa pracy przewidują dodatkowe uprawnienia dla pracowników z tych grup i jednocześnie nakładają na pracodawcę obowiązki, które mają na celu stworzenie bezpiecznego środowiska pracy dostosowanego do ich szczególnych potrzeb. Szczegółowo na ten temat w tekście pt.: „Pracownicy ze szczególnymi uprawnieniami – obowiązki pracodawcy”.

Reklama
Reklama

Zapraszam do lektury.