Darowizna, testament, czy może sprzedaż? W jakiej formie przekazać biznes następcom – zastanawia się wielu przedsiębiorców. Swoje firmy budowali przez lata, są z nimi związani emocjonalnie i pragną, żeby funkcjonowały także po ich odejściu.
Nie ma jednak uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się w każdej sytuacji. Kluczowe jest to, w jaki sposób dzieci lub następcy byli przygotowani do przejęcia biznesu. Czy posiadają odpowiednie kompetencje, by skutecznie poprowadzić firmę, czy biznes rodziców jest także ich własnym pomysłem na życie. Ważne jest także to, jak finansowo zabezpieczeni są rodzice.
Dlatego sukcesję należy przygotować z wyprzedzeniem, opracowując różne scenariusze: ten awaryjny na wypadek choroby czy przedwczesnej śmierci i ten docelowy, który umożliwi płynne przekazanie firmy. Nie zawsze darowizna będzie najlepszym rozwiązaniem. Jest to bowiem nieodpłatne rozporządzenie majątkiem, którego co do zasady nie można cofnąć. Warto więc zastanowić się nad taką formą przekazania biznesu, która jednocześnie zabezpieczy źródła dochodu nestorów.
Czym kierować się przygotowując plan sukcesji? O tym piszemy w „Tygodniku Przedsiębiorców”.
Zapraszam do lektury.