Workation to połączenie pracy (work) i wakacji (vacation). Staje się ono coraz popularniejszym sposobem na wykonywanie obowiązków służbowych, może stanowić zachętę do podjęcia pracy w danej firmie. Takie połączenie jest oczywiście możliwe tylko w przypadku pracy zdalnej.
Pracownik nie może przy tym samodzielnie decydować, pod jakim adresem będzie wykonywać swoje obowiązki – wykonywanie pracy z odległych miejsc na świecie musi być uzgodnione z pracodawcą. Trzeba także pamiętać o zasadach wynikających z kodeksu pracy, bo przebywanie pracownika na innej półkuli czy w innej strefie czasowej nie zwalnia ani jego, ani pracodawcy z przestrzegania obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca musi zatem poinformować pracownika o zasadach bhp obowiązujących przy pracy zdalnej oraz przekazać mu ocenę ryzyka zawodowego. Powinien też określić wymagania dotyczące wyposażenia stanowiska pracy (np. odpowiednie biurko, krzesło czy monitor). Może także wymagać od pracownika przedstawienia zdjęć lub opisu stanowiska pracy, aby mieć pewność, że spełnia ono wyznaczone wymagania bhp. Musi zapewnić pracownikowi materiały i narzędzia pracy, które umożliwią mu pracę zdalną, a także zadbać o instalację, serwis i konserwację sprzętu.
Możliwość wykonywania obowiązków zawodowych z malowniczych zakątków świata brzmi kusząco, ale podejmując decyzję o umożliwieniu pracownikom takiej opcji, pracodawcy muszą wziąć pod uwagę liczne wyzwania związane np. z wypadkami przy pracy, rozliczeniami podatkowymi oraz ubezpieczeniem społecznym czy kwestią ochrony danych osobowych. Pracodawca jako administrator danych osobowych powinien się bowiem upewnić, czy dane, które są transferowane z zagranicy, są dostatecznie chronione.
Trzeba zatem pamiętać, że workation nie jest urlopem wypoczynkowym. To atrakcyjna forma wykonywania pracy, ale wymaga odpowiedniego przygotowania pod względem prawnym i organizacyjnym. Szerzej na ten temat piszemy w artykule pt. „BHP a workation – praca i wypoczynek w zgodzie z przepisami".
Czytaj więcej:
W naszym cyklu dotyczącym różnych aspektów funkcjonowania spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych piszemy tym razem o kwestiach podatkowych i rachunkowych związanych z wypłatą dywidendy między spółkami komandytowymi. Temat ten wymaga szczególnej uwagi zarówno od strony księgowej, jak i podatkowej. Dlatego w artykule omawiamy zasady ujmowania transakcji w księgach rachunkowych, konsekwencje podatkowe wypłaty dywidendy oraz sposób prezentowania jej w sprawozdaniach finansowych („Jak rozliczyć dywidendy między spółkami komandytowymi”).
Czytaj więcej:
Zapraszam do lektury.