Data Act to unijne rozporządzenie, które wprowadza nowe zasady dostępu do danych, ich wymiany oraz ochrony. Nakłada ono na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Chodzi przede wszystkim o producentów inteligentnego sprzętu AGD, dostawców infrastruktury IT oraz podmiotów oferujących programy działające w internecie, które pozwalają na przetwarzanie danych. Przedsiębiorcy ci muszą opracować polityki i procedury zarządzania danymi, zapewnić bezpieczeństwo przy ich przetwarzaniu oraz przechowywaniu.

Jednak najważniejsza zmiana związana jest z dostępem do danych generowanych przez urządzenia IoT (tj. połączone z internetem). Ich użytkownicy muszą być informowani o swoich prawach związanych z danymi, w tym prawie dostępu czy ich usunięcia. Dane będą udostępniane bezpłatnie, w bezpieczny sposób – zarówno użytkownikom, jak i wskazanym przez nich podmiotom. Jednym z głównych celów Data Act jest bowiem przeciwdziałanie monopolizacji danych. Korzystać z nich będą mogły teraz także mniejsze podmioty, takie jak np. start-upy.

Zmian, które wprowadza Data Act, jest znacznie więcej. Jak stosować je zgodnie z prawem? O tym piszemy w „Tygodniku Przedsiębiorców”.

Zapraszam do lektury.

Reklama
Reklama