Sprzedawca może odmówić sprzedaży osobie bez maski

- Prowadzę hurtownię. Czy mogę odmówić obsługi klientów mających nieprawidłowo założone maseczki?

Publikacja: 26.11.2020 15:45

Sprzedawca może odmówić sprzedaży osobie bez maski

Foto: Adobe Stock

Tak, w opisanym przypadku odmowa obsługi będzie uzasadniona i nie powinna być uznana za wykroczenie. Zgodnie z art. 135 kodeksu wykroczeń karą grzywny może być ukarana osoba zajmująca się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, jeśli umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru.

W pierwszej kolejności podkreślić należy, że przepis ma na celu ochronę konsumentów, a tym samym odpowiedzialności na jego podstawie podlega tylko odmowa sprzedaży w ramach przedsiębiorstwa zajmującego się handlem detalicznym. Nie jest natomiast karalna odmowa sprzedaży, gdy kupującym będzie inny przedsiębiorca jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku hurtowni.

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Biznes
Finansowanie transakcji M&A
Biznes
Zakazane klauzule w umowach B2B w prawie unijnym
Biznes
Jak zrealizować inwestycję na działce rolnej? 13 pytań i odpowiedzi
Biznes
Jaka odpowiedzialność grozi cyberprzestępcy?
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Mediacja czy arbitraż? Sposoby na konflikt wspólników