Jak więc najlepiej przygotować się do prowadzenia firmy w czasie kryzysu, zarówno tej o utrwalonej na rynku marce jak i dopiero "raczkującej"?
1. Elastyczność i reakcja na zmiany na rynku
Tak jak w każdym środowisku elastyczność oraz dopasowywanie się do zmieniających okoliczności są szczególną umiejętnością, która pozwala przetrwać nawet najtrudniejsze sytuacje. W przypadku przedsiębiorców oznacza to m.in. podejmowanie odpowiednich działań w odpowiednim czasie, jak np. przestawienie działalności na formę online, zmniejszenie bądź też zwiększenie produkcji pewnych produktów lub świadczenia usług, które w danym okresie cieszą się mniejszym zainteresowaniem.
Elastyczność oznacza także poszukiwanie nowych sposobów kontaktu z klientem oraz kanałów dystrybucji. Ważnym aspektem współczesnych biznesów jest odpowiednie prowadzenie social mediów.
Tak samo ważne, ale na pewno trudniejsze może być wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług do swojego przedsiębiorstwa - ciężko jest znaleźć coś czego jeszcze nikt nie wymyślił, ale wielu przedsiębiorców udaje się ta trudna sztuka i znajdują oni swoją niszę w branży, w której z sukcesem mogą się spełniać.
2. Dywersyfikacja źródeł dochodu
Dywersyfikacja w tym przypadku oznacza szukanie nowych produktów i usług, które mogą mogą przysporzyć firmie dodatkowych dochodów, gdy główne źrodło będzie przeżywało gorszy czas. Takie działania nie muszą być trudne, dla restauracji może to być rozszerzenie menu o dania wegetariańskie czy desery, a przedsiębiorstwo odzieżowe może spróbować swoich sił w sprzedaży akcesoriów. Trudniejszą próbą może być podjęcie sprzedaży na innych, regionalnych lub nawet zagranicznych rynkach bądź współpracy z innymi branżami.
3. Utrzymanie klientów
Utrzymanie stałych i lojalnych klientów może przynieść lepsze efekty niż podjęcie walki o nowych. W czasie kryzysu przedsiębiorcy powinni skupić się na konsumentach, którzy są wierni marce, a nie na zdobywaniu nowych odbiorców, którzy z dopiero z czasem przekonają się do oferty. Dobrą metodą może być organizowanie dodatkowych promocji lub programów lojalnościowych.
4. Optymalizacja kosztów
Najważniejsze podczas kryzysu jest cięcie niepotrzebnych kosztów. W firmie powinna zostać przeprowadzona dokładna analiza wydatków, a po niej decyzja, czy jest szansza ograniczyć któreś z nich. Warto również wziąćppod uwagę inwestycje, które pozwolą ograniczyć koszty w przyszłości, nawet jeśli na pierwszy rzut oka będą wymagały dodatkowych, większych niż wcześniej nakładów.