- W związku z dynamicznym rozwojem mojej firmy chciałbym powierzyć pracownikom dodatkowe zadania. Nie chcę im za to płacić nadgodzin, bo uważam, że jakby chcieli, to mogliby pracować wydajniej i lepiej wykorzystywać czas na pracę. Wystarczyłoby mniej czasu spędzać np. na stołówce czy pogaduszkach. Czy mogę tak zrobić? – pyta czytelnik.
Powierzenie pracownikowi dodatkowego rodzaju pracy wymaga albo podwyższenia wynagrodzenia stosownie do rozmiaru dodatkowych obowiązków wykraczających poza te przewidziane w umowie (art. 13 k.p., art. 78 § 1 k.p., art. 80 zd. pierwsze k.p.), albo wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia – w przypadku powierzenia dodatkowych obowiązków bez odpowiedniego podwyższenia wynagrodzenia. Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 19 czerwca 2012 r. (II UK 282/11, LEX nr 1229811).