Reklama

Dodatkowe obowiązki - czy zlecając je, szef musi przyznać podwyżkę?

Polecenia pracodawcy muszą być zgodne z rodzajem pracy zapisanym w umowie pracownika. Czy jeżeli szef wyznaczając dodatkowe obowiązki wykroczy poza ten zakres, to pracownik może odmówić albo mieć dodatkowe roszczenia?

Publikacja: 08.08.2024 04:30

Dodatkowe obowiązki - czy zlecając je, szef musi przyznać podwyżkę?

Foto: Adobe Stock

- W związku z dynamicznym rozwojem mojej firmy chciałbym powierzyć pracownikom dodatkowe zadania. Nie chcę im za to płacić nadgodzin, bo uważam, że jakby chcieli, to mogliby pracować wydajniej i lepiej wykorzystywać czas na pracę. Wystarczyłoby mniej czasu spędzać np. na stołówce czy pogaduszkach. Czy mogę tak zrobić? – pyta czytelnik.

Powierzenie pracownikowi dodatkowego rodzaju pracy wymaga albo podwyższenia wynagrodzenia stosownie do rozmiaru dodatkowych obowiązków wykraczających poza te przewidziane w umowie (art. 13 k.p., art. 78 § 1 k.p., art. 80 zd. pierwsze k.p.), albo wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia – w przypadku powierzenia dodatkowych obowiązków bez odpowiedniego podwyższenia wynagrodzenia. Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 19 czerwca 2012 r. (II UK 282/11, LEX nr 1229811).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama