Reklama

Kiedy różnice w płacach są dopuszczalne?

Przepisy nie pozwalają na różnicowanie pensji pracowników wykonujących tę samą pracę lub pracę tej samej wartości, jeżeli pracodawca nie kieruje się obiektywnymi powodami.

Publikacja: 18.09.2025 05:30

Kiedy różnice w płacach są dopuszczalne?

Kiedy różnice w płacach są dopuszczalne?

Foto: Adobe Stock

Wynagrodzenie za pracę to jeden z najważniejszych aspektów stosunku pracy. Pracownicy mają prawo oczekiwać, że będą wynagradzani uczciwie i w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Zgodnie z podstawową zasadą prawa pracy mają oni prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. W praktyce jednak nie każda różnica w pensji oznacza złamanie prawa. Jakie sytuacje uzasadniają różnicowanie wynagrodzenia? Czym jest wynagrodzenie? Co to znaczy „porównywalni” pracownicy? Czy można różnicować wynagrodzenie pracowników w oparciu o kryterium regionu, w którym praca jest wykonywana? Czy sytuacja rynkowa (niedobór pracowników) pozwala na różnicowanie? Czy przejście zakładu pracy uzasadnia różnice w pensjach? Na te i inne pytania odpowiemy w niniejszym artykule.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama