Reklama

Szkoda w mieniu pracodawcy. Kto dowodzi w procesie?

Pracownik może wyrządzić szkodę pracodawcy z winy umyślnej lub nieumyślnej. Jakie to ma znaczenie, jeśli chodzi o wysokość roszczenia? Czy rodzaj winy wpływa na rozkład ciężaru dowodu w sprawie?

Publikacja: 02.01.2025 05:40

Szkoda w mieniu pracodawcy. Kto dowodzi w procesie?

Foto: Adobe Stock

Fakt poniesienia szkody wyrządzonej przez pracownika często wydaje się pracodawcy oczywisty. Uzyskanie od etatowca odszkodowania nie już jednak tak łatwe. Decydują o tym nie tylko przepisy ograniczające odpowiedzialność pracownika, ale i zasady postępowania dowodowego w procesach odszkodowawczych z powództwa pracodawcy. Warto je znać i do takiego procesu odpowiednio się przygotować.

Jeśli pracownik nie przyznaje się do wyrządzenia szkody, a co za tym idzie nie godzi się na wypłacenie pracodawcy odszkodowania bądź potrącenie go z otrzymywanego wynagrodzenia, pracodawca, aby uzyskać odszkodowanie, musi wystąpić na drogę sądową. Zanim jednak wniesie pozew, musi sam rozstrzygnąć, czy pracownik wyrządził mu szkodę umyślnie, czy nieumyślnie. Determinuje to określenie wysokości odszkodowania, które w tym drugim przypadku jest limitowane do wysokości trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia etatowca, nawet jeśli szkoda była wyższa.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Pracowite ministerstwo?
Kadry i Płace
O czym pamiętać w związku ze wzrostem płacy minimalnej?
Kadry i Płace
Zadaniowy system czasu pracy nie wyklucza nadgodzin
Kadry i Płace
Wyższa odprawa w przypadku rozwiązania umowy o pracę
Kadry i Płace
Rok 2025 pod lupą. Co zmieniło się w prawie pracy? Co się zmieni?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama