Deklaracje uczestnika PPK są skuteczne także po ustaniu zatrudnienia

Uczestnik PPK składa deklaracje i wnioski dotyczące wpłat do PPK swojemu pracodawcy. Pozostają one skuteczne także po ustaniu zatrudnienia.

Publikacja: 27.03.2025 05:15

Deklaracje uczestnika PPK są skuteczne także po ustaniu zatrudnienia

Foto: Adobe Stock

Zapisanie osoby zatrudnionej (np. pracownika) przez podmiot zatrudniający (np. pracodawcę) do PPK (czyli zawarcie – w imieniu i na rzecz tej osoby – umowy o prowadzenie PPK) powoduje, że staje się ona uczestnikiem PPK. Uczestnik PPK nie traci tego statusu po zakończeniu zatrudnienia w danym podmiocie. Od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia podmiot ten nadal oblicza i pobiera wpłaty do PPK, a następnie przekazuje te wpłaty do instytucji finansowej (chyba, że uczestnik złożył mu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK). Jeżeli uczestnik PPK – po przerwie w zatrudnieniu – powrócił do swojego wcześniejszego podmiotu zatrudniającego, podmiot ten nie zapisuje go ponownie do PPK (chyba, że w międzyczasie nastąpiła zmiana instytucji finansowej, z którą podmiot zatrudniający ma zawartą umowę o zarządzanie PPK). Natomiast w przypadku zatrudnienia danej osoby w nowym podmiocie, zostaje ona zapisana do PPK przez ten podmiot i nie może powoływać się na swoje decyzje dotyczące wpłat do PPK, podjęte podczas zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy. Poniżej odpowiadamy na pytania pracodawców dotyczące tych zagadnień.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Likwidacja luki płacowej zaboli pracodawców
Kadry i Płace
Którzy cudzoziemcy stracą możliwość pracy w Polsce?
Kadry i Płace
Jak zadbać o to, by pracownik nie wspierał konkurencji?
Kadry i Płace
Jawność doprowadzi do podwyżek pensji kobiet
Kadry i Płace
Jak uniknąć błędu, tworząc regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?