Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem

Pozostawanie poza godzinami pracy w dyspozycji pracodawcy jest co do zasady niepłatne. Mimo to pracownik nie może odmówić wykonania tego polecenia.

Publikacja: 14.10.2020 16:15

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Foto: Adobe Stock

- Pracodawca poleca mi tzw. dyżur pod telefonem po pracy, a następnie wydzwania wieczorem i sprawdza, czy odbieram. Czy ma do tego prawo? Czy za czas tych rozmów należy mi się wynagrodzenie? – pyta czytelniczka.

W obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa znaczna część pracowników pracuje zdalnie z domów. Oprócz świadczenia pracy, pracodawcy coraz częściej zlecają pracownikom pozostawanie w dyspozycji pracodawcy po pracy w ramach obowiązujących norm. Niewątpliwie jest to dyżur pracowniczy w rozumieniu art. 1515 kodeksu pracy.

Pozostało 84% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów
w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Kadry i Płace
Łukasz Guza: Czy firmy będą musiały informować pracowników o AI?
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Kadry i Płace
Kiedy małżonek jest dla ZUS osobą współpracującą przy działalności?
Kadry i Płace
Sygnaliści. Jak prowadzić postępowania wyjaśniające w praktyce?
Kadry i Płace
Jakie opłaty od pism procesowych w sprawach z prawa pracy?
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Kadry i Płace
Kiedy nie przysługuje zwolnienie na poszukiwanie pracy?