Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem

Pozostawanie poza godzinami pracy w dyspozycji pracodawcy jest co do zasady niepłatne. Mimo to pracownik nie może odmówić wykonania tego polecenia.

Publikacja: 14.10.2020 16:15

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Foto: Adobe Stock

- Pracodawca poleca mi tzw. dyżur pod telefonem po pracy, a następnie wydzwania wieczorem i sprawdza, czy odbieram. Czy ma do tego prawo? Czy za czas tych rozmów należy mi się wynagrodzenie? – pyta czytelniczka.

W obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa znaczna część pracowników pracuje zdalnie z domów. Oprócz świadczenia pracy, pracodawcy coraz częściej zlecają pracownikom pozostawanie w dyspozycji pracodawcy po pracy w ramach obowiązujących norm. Niewątpliwie jest to dyżur pracowniczy w rozumieniu art. 1515 kodeksu pracy.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Wyjazd wyjazdowi nierówny
Kadry i Płace
O czym należy pamiętać, zatrudniając młodocianych w wakacje?
Kadry i Płace
Jakie są korzyści z ugody z pracownikiem, który wyrządził firmie szkodę?
Kadry i Płace
Urlop u nowego szefa nie zawsze z czystą kartą
Kadry i Płace
Pracownik w trasie – kto za co płaci? Kiedy trzeba odprowadzić składki?
Reklama
Reklama