Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem

Pozostawanie poza godzinami pracy w dyspozycji pracodawcy jest co do zasady niepłatne. Mimo to pracownik nie może odmówić wykonania tego polecenia.

Publikacja: 14.10.2020 16:15

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Foto: Adobe Stock

- Pracodawca poleca mi tzw. dyżur pod telefonem po pracy, a następnie wydzwania wieczorem i sprawdza, czy odbieram. Czy ma do tego prawo? Czy za czas tych rozmów należy mi się wynagrodzenie? – pyta czytelniczka.

W obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa znaczna część pracowników pracuje zdalnie z domów. Oprócz świadczenia pracy, pracodawcy coraz częściej zlecają pracownikom pozostawanie w dyspozycji pracodawcy po pracy w ramach obowiązujących norm. Niewątpliwie jest to dyżur pracowniczy w rozumieniu art. 1515 kodeksu pracy.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Szykujemy się do lata
Kadry i Płace
Więcej swobody w letnim grafiku – ruchomy rozkład czasu pracy
Kadry i Płace
Czy szef ma prawo zmusić pracownika do urlopu?
Kadry i Płace
Przed odwołaniem z urlopu lepiej przeliczyć koszty
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kadry i Płace
Organizacje związkowe muszą policzyć swoich członków