Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem

Pozostawanie poza godzinami pracy w dyspozycji pracodawcy jest co do zasady niepłatne. Mimo to pracownik nie może odmówić wykonania tego polecenia.

Publikacja: 14.10.2020 16:15

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.

Foto: Adobe Stock

- Pracodawca poleca mi tzw. dyżur pod telefonem po pracy, a następnie wydzwania wieczorem i sprawdza, czy odbieram. Czy ma do tego prawo? Czy za czas tych rozmów należy mi się wynagrodzenie? – pyta czytelniczka.

W obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa znaczna część pracowników pracuje zdalnie z domów. Oprócz świadczenia pracy, pracodawcy coraz częściej zlecają pracownikom pozostawanie w dyspozycji pracodawcy po pracy w ramach obowiązujących norm. Niewątpliwie jest to dyżur pracowniczy w rozumieniu art. 1515 kodeksu pracy.

Pozostało 84% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Kadry i Płace
Standardy ochrony małoletnich także w zakładach pracy
Kadry i Płace
Czarne chmury nad B2B - nowe uprawnienia PIP. Jak ma wyglądać kontrola i podważanie umów B2B?
Kadry i Płace
Zatrudnianie niepełnosprawnych. Co się zmienia w udzielaniu pomocy de minimis?
Kadry i Płace
Czy ochrona przedemerytalna przysługuje przy umowie terminowej?
Kadry i Płace
Czy po rozwodzie przysługuje wolne na pogrzeb teścia?
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.