Reklama

Nowoczesne lasery z Polski podbijają świat. Jak polscy naukowcy założyli spółkę

Polska spółka Fluence Technology produkująca nowoczesne lasery zdobyła właśnie 28 mln zł dofinansowania, w tym 19 mln zł z funduszu Vinci. O tym, jak zakładać biznes i komercjalizować wynalazki rozmawiamy dzisiaj w Rzeczy o Biznesie z dr Michałem Nejbauerem, prezesem spółki.

Publikacja: 28.08.2025 14:00

Dr Michał Nejbauer, Prezes Fluence.technology

Dr Michał Nejbauer, Prezes Fluence.technology

Foto: podcasty.rp.pl

Czterech naukowców założyło spółkę produkującą – nowoczesne lasery. O drodze od pierwszego grantu z NCBiR do dofinansowania z funduszu inwestycyjnego Vinci  red. Aleksandra Ptak-Iglewska rozmawia z jej prezesem, jednym z jej założycieli i doktorem fizyki – Michałem Nejbauerem. 

W programie pytamy o to, jak to się stało, że naukowcy weszli do biznesu i to z takim sukcesem, czego potrzeba, by w Polsce częściej tak dobrze udawał się transfer technologii do biznesu i komercjalizacja badań naukowych, a także co doradzają w „specgrupie”, czyli zespole doradczym ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego, które właśnie tym wyzwaniem poprawy transferu technologii do polskiej gospodarki się zajmuje. Na pytanie, na co spółka wyda te 19 milionów zł z funduszu Vinci oraz środki od innych inwestorów, łącznie 28 milionów, Michał Nejbauer odpowiada, że na rozwój i produkcję laserów demonstracyjnych. – Przede wszystkim środki posłużą nam do upłynnienia operacji, będziemy się skalować, zwiększać skalę sprzedaży. Sprzedajemy te nasze lasery do 24 krajów obecnie, na 6 kontynentów.  Cały cykl produkcji, pozyskania klienta i ściągnięcia gotówki za dostarczony laser jest dość długi.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Magazyn o biznesie
Dezinformacja obejmuje już wszystko: politykę, sprawy społeczne i biznes
Magazyn o biznesie
Pułapki wakacyjne w finansach
Magazyn o biznesie
Kulik: walka z długami alimentacyjnymi idzie w złym kierunku
Magazyn o biznesie
Sprycha: polskie firmy nie chcą być tylko hubem dla Ukrainy
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Magazyn o biznesie
Kruk: wiara w siebie jest bardziej kluczowa niż szczęście
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama