Komisja Europejska przedstawiła projekt założeń rocznego programu prac (RPP), w którym zaproponowała priorytety, a także orientacyjny podział budżetu na rok 2021 w odniesieniu do programów informacyjnych i promocyjnych skierowanych na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej i rynek krajów trzecich.
Jakie są cele?
W 2021 r. Komisja Europejska zakłada współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych na poziomie 173,4 mln euro.
Celem działań informacyjnych i promocyjnych jest zwiększenie konkurencyjności rolnictwa unijnego. A tym samym poprawa równowagi konkurencyjnej zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach trzecich. W szczególności działania informacyjne i promocyjne powinny mieć na celu podniesienie wiedzy konsumentów o zaletach unijnych produktów rolnych i metod produkcji oraz podniesienie wiedzy o unijnych systemach jakości oraz ich lepszą rozpoznawalność.
CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności
Ponadto, działania te powinny zwiększyć konkurencyjność, spożycie i widoczność unijnych produktów rolnych zarówno w Unii, jak i poza nią, a także udział tych produktów w rynku, przy zwróceniu szczególnej uwagi na rynki w państwach trzecich o najwyższym potencjale wzrostu.
CZYTAJ TEŻ: Czeska „ustawa żywieniowa” poczeka. To dobra wiadomość dla polskiej spożywki
W przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów działania te powinny pomóc przywrócić normalne warunki rynkowe. Takie działania informacyjne i promocyjne powinny z pożytkiem uzupełniać i wzmacniać działania realizowane przez państwa członkowskie. Aby osiągnąć cele, działania informacyjne i promocyjne powinny być nadal wdrażane zarówno w Unii, jak i poza nią.
Gdzie i ile?
Roczny program prac przewiduje na programy proste 86 mln euro. W ramach tego wsparcia unijne, w tym polskie przedsiębiorstwa, szczególnie MŚP, będą mogły zadbać o swoje produkty zaliczane do kategorii systemów jakości UE (oznaczenia geograficzne, znak graficzny produktów rolnych wysokiej jakości, specyficznych dla regionów najbardziej oddalonych).
CZYTAJ TEŻ: Kontrola żywności. Nieuczciwe firmy można już wskazywać z nazwy
Ponadto, w tej grupie o środki finansowe będą mogły skorzystać firmy wytwarzające produkty ekologiczne. Trzecim obszarem są środki na programy podkreślające specyfikę metod unijnej produkcji rolnej (bezpieczeństwo żywności, identyfikowalność, autentyczność, etykietowanie, aspekty żywieniowe i zdrowotne, dobrostan zwierząt, zrównoważony rozwój itd.) oraz cechy produktów UE pod względem jakości, walorów smakowych, różnorodności lub tradycji.
Jeśli zaś chodzi o kierunki geograficzne promocji, to KE na programy informacyjne i promocyjne skierowane na rynek krajów trzecich chce w przyszłym roku wydać łącznie 61 mln euro.
CZYTAJ TEŻ: Na Bliskim Wschodzie pojawiają się nowe szanse dla producentów żywności
Na promocję w Azji (priorytetowe rynki to: Chiny, Japonia, Korea Południowa) Komisja chce przeznaczyć 21 mln euro, a w obszarze NAFTA (USA, Kanada, Meksyk) 13 mln euro. Z kolei na programy informacyjne i promocyjne na innych obszarach geograficznych KE zamierza przeznaczyć 17 mln euro.
Co będzie promowane?
Na rynku unijnym oraz rynkach trzecich Komisja Europejska chce promować systemy jakości UE (oznaczenia geograficzne, znak graficzny produktów rolnych wysokiej jakości, specyficznych dla regionów najbardziej oddalonych) lub specyfikę metod unijnej produkcji rolnej (bezpieczeństwo żywności, identyfikowalność, autentyczność, etykietowanie, aspekty żywieniowe i zdrowotne, dobrostan zwierząt) oraz cechy produktów UE pod względem jakości, walorów smakowych, różnorodności lub tradycji.
CZYTAJ TEŻ: Nowe idee w sprzedaży żywności do Chin
Obecnie trwają konsultacje publiczne nad celami i kierunkami promocji. Gdy roczny program prac zostanie ostatecznie zatwierdzony w każdym kraju członkowskim ministerstwo rolnictwa oraz rządowe agendy, odpowiedzialne za wspieranie i promocję żywności, opublikują zasady korzystania z tych narzędzi.
40 wydarzeń na całym świecie
W Polsce Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) przygotował na 2021 rok własną ofertę promocji polskiego rolnictwa i polskiej żywności za granicą. Oferta obejmuje 40 wydarzeń w trzydziestu krajach (12 w Azji, 10 w Europie, 3 na Bliskim Wschodzie, 2 w Afryce, 1 w Ameryce Północnej, 1 w Ameryce Środkowej, 1 w Ameryce Południowej.
CZYTAJ TEŻ: Branża rolno-spożywcza oczekuje tarczy proeksportowej
Według KOWR główne rynki, na których powinno być plasowana polska żywność to: Niemcy (5 wydarzeń), Stany Zjednoczone (2 wydarzenia), w Japonii (2 wydarzenia), Singapur (2 wydarzenia), Czechy (2 wydarzenia), RPA (2 wydarzenia), Holandia (2 wydarzenia), Chiny (2 wydarzenia). Dla pozostałych krajów planowany jest udział tylko w jednych targach.
Należy podkreślić, że oferta targowa dotyczy wydarzeń mających markę i pozycję, nie tylko w skali danego kraju, ale również regionu czy świata.
CZYTAJ TEŻ: Przyjaźniejsze ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii
Polscy producenci żywności powinni zwrócić uwagę na Wietnam. 1 sierpnia 2020 r. wejdzie życie umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Wietnamem, która już w pierwszym roku jej obowiązywania przewiduje znaczną liberalizację rynku wietnamskiego dla unijnej – w tym rzecz jasna polskiej – żywności.
Plan zagranicznych działań promocyjnych KOWR na 2021 r.
1 | 15-24.01.2021 | Niemcy | Berlin | International Green Week Berlin “Grüne Woche” |
2 | 17-19.01.2021 | USA | San Francisco | Winter Fancy Food Show |
3 | 26-29.01.2021 | Niemcy | Essen | IPM- ESSEM |
4 | 31.01.-03.02.2021 | Niemcy | Kolonia | ISM Cologne |
5 | 17-19.02.2021 | Japonia | Tokio | SMTS |
6 | 17-20.02.2020 | Niemcy | Norymberga | BIOFACH |
7 | 21–25.02.2021 | ZEA | Dubaj | GULFOOD |
8 | 02.-05.03.2021 | Singapur | Singapur | Food & Hotel Asia |
9 | 09-12.03.2021 | Japonia | Tokio | FOODEX JAPAN |
10 | 22-24.03.2021 | Wlk. Brytania | Londyn | International Food & Drink Event (IFE) |
11 | marzec 2021 | Meksyk | Guadalajara | Alimentaria Mexico |
12 | 11-14.04.2021 | Czechy | Brno | SALIMA |
13 | 21-23.04.2021 | Chiny | Shenzhen | Anufood China |
14 | 17-20.05.2021 | Hiszpania | Barcelona | Alimentaria |
15 | maj 2021 | Brazylia | Sao Paulo | APAS |
16 | maj 2021 | Chiny | Szanghaj | SIAL China |
17 | maj 2021 | Serbia | Nowy Sad | Novi Sad International Agricultural Fair |
18 | maj 2021 | Korea Płd. | Seul | Seoul Food & Hotel |
19 | maj/czerwiec 2021 | Bangkok | Tajlandia | THAIFEX |
20 | 20-22.06.2021 | RPA | Johannesburg | Africa’s Big7 |
21 | czerwiec 2021 | Malezja | Kuala Lumpur | MIFB (Malaysian International Food & Beverage Trade Fair) |
22 | czerwiec 2021 | Holandia | Amsterdam | GREENTECH |
23 | 27-29.06. 2021 | Nowy Jork | USA | Summer Fancy Food |
24 | czerwiec 2021 | Tajwan | Taipei | FOOD TAIPEI |
25 | sierpień 2021 | Czechy | Czeskie Budziejowice | Ziemia Żywicielka |
26 | sierpień 2021 | Filipiny | Manila | WOFEX |
27 | sierpień 2021 | Wietnam | Ho Chi Minh City | Vietfood & Beverages |
28 | sierpień 2021 | Hongkong | Hongkong | HKTDC Food Expo |
29 | sierpień 2021 | Słowacja | Nitra | Agrokomplex |
30 | 28-30.09.2021 | Singapur | Singapur | Speciality & Fine Food Asia |
31 | wrzesień 2021 | Indie | Mumbaj | Annapoorna Anufood India |
32 | 09-13.10.2021 | Niemcy | Kolonia | ANUGA |
33 | październik/listopad 2021 | Rumunia | Bukareszt | INDAGRA |
34 | listopad 2021 | Arabia Saudyjska | Rijad/Jeddah | Foodex Saudi |
35 | listopad 2021 | Białoruś | Mińsk | Prodexpo |
36 | listopad 2021 | Izrael | Tel Awiw | Israfood |
37 | listopad 2021 | Szwecja | Malmo | Nordic Organic Food Fair |
38 | listopad 2021 | Indonezja | Jakarta | Sial Interfood |
39 | listopad 2021 | Holandia | Amsterdam | Free From Functional Food EXPO |
40 | grudzień 2021 | Egipt | Kair | FOOD AFRICA CAIRO |
Źródło: KOWR.
Niewątpliwie warto już dziś śledzić przedstawione propozycje, aby skorzystać z jednego lub kilku programów promocji czy to wprost ze środków Komisji Europejskiej czy też narodowego programu przygotowanego przez KOWR.