Rynek sam nie zadba o czyste powietrze

Zakaz rejestracji aut spalinowych jest uzasadniony – uważa większość ekonomistów. Daje większą przewidywalność producentom aut i motywuje do nakładów inwestycyjnych w technologie.

Aktualizacja: 24.05.2023 06:00 Publikacja: 26.04.2023 03:00

Koerek samochodów w centrum Warszawy

Koerek samochodów w centrum Warszawy

Foto: PAP/Albert Zawada

Polska jest jedynym krajem, który na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej pod koniec marca opowiedział się przeciwko przepisom, które od 2035 r. pozwolą na rejestrowanie w UE jedynie aut zeroemisyjnych. W praktyce będzie to zakaz wprowadzania na rynek nowych aut z silnikiem spalinowym, z wyjątkiem tych, które korzystają z tzw. e-paliw.

Premier Mateusz Morawiecki tłumaczył później, że to kolejny „pseudoekologiczny wymysł bogatych krajów i biurokratów z Brukseli”, który jest nie do zaakceptowania przez rząd PiS. Do zakazu odniósł się na kwietniowej konferencji prasowej także prezes NBP Adam Glapiński. Jak oceniał, UE przez zbyt szybkie dążenie do „zazielenienia” gospodarki skazuje się na rolę gospodarczego zaścianka.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Panel ekonomistów
Czy Polsce grozi zatrzymanie procesu doganiania Zachodu? Ekonomiści komentują
Panel ekonomistów
Czy polska gospodarka jest przeregulowana? Ekonomiści komentują
Panel ekonomistów
Urlop regeneracyjny sposobem na dłuższą pracę? Ekonomiści nie są przekonani
Panel ekonomistów
Nadgodziny bez PIT? Ekonomiści są sceptyczni. „Rodzi pokusę nadużycia”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Panel ekonomistów
Dobrowolny ZUS dla przedsiębiorców? „To ekstremalnie nieracjonalny pomysł”