Reklama

Jak będą opodatkowani podatnicy zagraniczni

Zgodnie z nowymi przepisami do podatku od wartości aktywów nie będą mieć zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zapis ten budzi jednak wątpliwości i prawdopodobnie będzie wymagał rozstrzygnięcia przez sądy administracyjne.
Zgodnie z nowymi przepisami do podatku od wartości aktywów nie będą mieć zastosowania umowy o unikan

Zgodnie z nowymi przepisami do podatku od wartości aktywów nie będą mieć zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Foto: Adobe Stocka

Zgodnie z art. 21 ustawy „Podatnikami podatku od wartości aktywów są inwestujący bez względu na państwo ich miejsca zamieszkania”. Podatek obejmuje więc również osoby mające podatkowe i cywilnoprawne miejsce zamieszkania poza Polską. W uzasadnieniu projektu ustawy wskazano, że „do podatku tego nie będą miały zastosowania zawarte przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, które dotyczą podatków od dochodów lub podatków od majątku. Oznacza to, że osoba fizyczna mieszkająca poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale posiadająca OKI, będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu w podatku od wartości aktywów w Polsce, niezależnie od standardowej zasady przewidzianej w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którą opodatkowanie dochodów z inwestycji kapitałowych następuje w kraju rezydencji podatnika”. Moim zdaniem jest to pogląd błędny.

Czytaj treści PRO.RP.PL za 39 zł miesięcznie!

Zyskaj dostęp do rzetelnych analiz, opinii ekspertów i kluczowych prognoz gospodarczych. Poznaj fakty, które kształtują biznes, prawo oraz społeczeństwo.

Buduj swoją przewagę. Subskrybuj profesjonalne treści publikowane wyłącznie w pro.rp.pl.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama