Wydajny pracownik to zdrowy pracownik, a dostęp do publicznej opieki zdrowotnej jest, jak wiadomo, bardzo kiepski. Dlatego wiele firm decyduje się na zapewnienie pracownikom prywatnej opieki medycznej, licząc przy tym na dodatkowe korzyści. Celem prywatnej opieki medycznej jest zapewnienie pracownikowi szybkiego i odformalizowanego dostępu do wybranych świadczeń zdrowotnych.

Przedsiębiorcy, którzy chcą zapewnić pracownikom dodatkową opiekę medyczną, mają dwie możliwości: mogą wykupić ubezpieczenie lub abonament w prywatnym centrum medycznym.

Dostęp do całej sieci

W przypadku zdecydowania się na ubezpieczenie zdrowotne pacjenci zyskują dostęp do całej sieci medycznej danego ubezpieczyciela, a nie tylko do placówek wybranego centrum medycznego. Ubezpieczeni mogą leczyć się w prywatnych placówkach, z którymi ubezpieczyciele mają podpisane umowy, a zazwyczaj również w szpitalach.

Towarzystwa chętnie podkreślają, że ubezpieczenia wiążą się z wyższym bezpieczeństwem, ponieważ ubezpieczyciele są nadzorowani przez Komisję Nadzoru Finansowego. Poza tym ich oferta jest bardziej elastyczna. Pacjent zyskuje dostęp do całej sieci medycznej danego ubezpieczyciela, a nie tylko do placówek wybranego centrum medycznego.

Abonamenty jednak też mają zalety. Ubezpieczyciele często nie obejmują ochroną osób starszych, powyżej wieku określonego w umowie (np. 65 lat), natomiast abonament medyczny może mieć każdy niezależnie od wieku. Poza tym ubezpieczenia mają to do siebie, że w przypadkach niektórych świadczeń obowiązuje okres karencji, który ma wykluczyć sytuacje, gdy do ubezpieczenia przystępuje osoba ze zdiagnozowaną chorobą, która od razu zacznie korzystać z kosztownych świadczeń. Wykupując abonament, ze wszystkich świadczeń można korzystać od razu.

Zróżnicowana ochrona

Firma sama decyduje, czy chce objąć ubezpieczeniem wszystkich pracowników, samych bądź łącznie z rodzinami, czy też ograniczyć się do kluczowych osób w firmie. Towarzystwa ustalają, jaka jest minimalna liczba osób, żeby pracodawca mógł podpisać umowę ubezpieczenia.

Umowa ubezpieczenia zawierana jest na rok i automatycznie przedłużana, a w trakcie umowy można do ubezpieczenia włączać kolejne osoby, na przykład nowych pracowników. Ubezpieczyciele najczęściej oferują firmom do wyboru możliwość wykupienia kilku rodzajów pakietów medycznych o różnym zakresie ochrony: od pakietu podstawowego zawierającego w swoim zakresie pomoc lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i podstawowe badania, po najszerszy pakiet specjalistyczny. Klienci mogą wydzielić podgrupy zawierające różne zakresy ochrony w ramach jednej polisy grupowej.

– Pracodawca może więc wykupić np. podstawowy program opieki medycznej dla wszystkich pracowników oraz rozszerzony, specjalistyczny dla kadry zarządzającej – mówi Monika Pergoł z Generali.

Jakie pakiety

- W Signal Iduna ubezpieczenie składa się z czterech pakietów: Basic, Classic, Premium i Prestige, a także opcji dodatkowych, takich jak Medycyna Pracy czy Druga Opinia Medyczna.

- W Allianz pracodawca może wybierać spośród pięciu wariantów (Bonus, Komfort, Optimum, Maksimum, Prestige VIP), dopasowując je do potrzeb pracowników i możliwości budżetowych. Dodatkowo program zdrowotny może być wzbogacony umowami dodatkowymi, dotyczącymi chirurgii jednego dnia, rehabilitacji i stomatologii, stomatologii refundacyjnej, zwrotu kosztów zakupu leków po leczeniu w szpitalu.

- W PZU w podstawowej ofercie są cztery warianty Standard, Komfort, Komfort Plus oraz Optimum. W najszerszym wariancie gwarantuje dostęp do lekarzy 35 specjalizacji.

Co można dostać

Osoby objęte ubezpieczeniem mogą umawiać się na wizyty przez Internet albo za pośrednictwem infolinii medycznej, działającej 24 godziny na dobę, mając do wyboru najczęściej kilkaset czy nawet ponad 1000 placówek w całym kraju. I co nie bez znaczenia, ubezpieczyciele starają się, żeby infolinia nie była oblężona.

Chodzi o to, aby sprawnie można się było do niej dodzwonić, w umowie zagwarantowany jest zaś dostęp do lekarza w określonym czasie, na przykład w ciągu 2 dni do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, a w ciągu 5 dni do specjalisty.

Klienci mają dostęp do określonych w umowie świadczeń. Weryfikacja usługi następuje na podstawie karty ubezpieczenia i danych osobowych, czyli okazania dowodu osobistego.

Przykładowe świadczenia: standardowe wizyty u lekarzy specjalistów (bez skierowań), badania i zabiegi ambulatoryjne, ale też szczepienia, wizyty domowe, profilaktyka stomatologiczna czy pobyt w szpitalu.

Ubezpieczyciele oferują też często klientom możliwość refundacji kosztów świadczeń medycznych objętych ubezpieczeniem, a wykonanych w przychodniach spoza sieci placówek rekomendowanych.

W przypadku świadczeń ambulatoryjnych towarzystwa nie stosują karencji. Inaczej jest w przypadku pobytów w szpitalach, tu okres karencji wynosi najczęściej 90 dni albo zależy od rodzaju usług szpitalnych.

Od czego zależy koszt

Składka wynosi od kilkudziesięciu złotych miesięcznie za pracownika.

Na koszt polisy wpływa wielkość firmy (im większa firma, tym potencjalnie niższa cena), liczebność grupy przystępującej do ubezpieczenia (inna będzie składka dla grupy 20 osób, inna dla 2 tys.), struktura wiekowa, płciowa i zawodowa tej grupy, podział procentowy pracowników biurowych i fizycznych, wariant dostępności placówek medycznych (pełna sieć lub dedykowana podsieć), częstotliwość opłacania składek, zawarte umowy dodatkowe, branża i województwo, w którym działa firma.

Kluczowe znaczenie ma zakres świadczeń objętych ochroną w ramach danego pakietu ambulatoryjnego i szpitalnego, zawartych benefitów i umów dodatkowych. Na wysokość składki wpływają też narażenia na zachorowania na stanowiskach pracy w przypadku obliczania składki na medycynę pracy.

Składkę najczęściej można opłacać co miesiąc, kwartał, pół roku lub z góry za cały rok.

Koszty ubezpieczeń zdrowotnych firma może wliczyć do kosztów uzyskania przychodu.