Praca zdalna z zagranicy to dodatkowe obowiązki dla firmy

W celu umożliwienia osobie zatrudnionej pozostania w polskim systemie ubezpieczeń społecznych podczas wykonywania przez niego pracy spoza Polski, należy wystąpić do ZUS o wydanie zaświadczenia A1.

Publikacja: 16.10.2021 17:34

Praca zdalna z zagranicy to dodatkowe obowiązki dla firmy

Foto: Adobe Stock

Praca zdalna wykonywana spoza terytorium Polski przez pracownika zatrudnionego na podstawie polskiej umowy o pracę może wiązać się nie tylko z konsekwencjami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, ale również w zakresie ubezpieczeń społecznych. W takiej sytuacji może bowiem wystąpić obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie z lokalnym ustawodawstwem. Może to również wymagać spełnienia dodatkowych obowiązków po stronie pracodawców, takich jak rejestracja firmy w państwie miejsca wykonywania pracy, uzyskanie odpowiednich numerów identyfikacyjnych czy rejestracja w zagranicznym systemie. Czy w takim razie można uniknąć obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym pracownik wykonuje pracę zdalną?

Pozostało 94% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak opodatkować wyciąg narciarski podatkiem od nieruchomości
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zapłata przedawnionych odsetek – skutki w CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Planujesz reorganizację transgraniczną? Najpierw uprzedź fiskusa
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wynajem pokoi gościnnych na wsi podlega VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak mikro i małe jednostki amortyzują środki trwałe
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne