Reklama

Podatku od przekształcenia da się uniknąć

W związku z koniecznością ustalenia dochodu z przekształcenia przystąpienie niektórych firm do estońskiego CIT może być niekorzystne z powodu istniejącej w ich bilansach wartości firmy, od której odpisy amortyzacyjne nie są kosztem podatkowym.

Publikacja: 21.08.2022 02:00

Podatku od przekształcenia da się uniknąć

Foto: Adobe Stock

U podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej też: estoński CIT), w związku z wyborem tej formy opodatkowania powstaje obowiązek ustalenia dochodu z przekształcenia. Dochód ten ustalany jest w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień. Przez wartość podatkową składnika majątku rozumie się natomiast wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Internetowy handel pod lupą fiskusa
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Minister wyjaśnił co jest schematem podatkowym
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Obniżenie podstawy PCC przy powstaniu agio – interpretacja ogólna MF
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Środki pomocowe wspierają sektor obronny
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Będą zmiany w kilometrówce
Reklama
Reklama
Reklama