Aktualizacja: 19.02.2025 17:17 Publikacja: 20.12.2022 20:00
Foto: AdobeStock
Sprawozdanie finansowe to dokument sporządzany na dzień bilansowy, zawierający podstawowe informacje o działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Prawidłowo sporządzone sprawozdanie finansowe powinno w sposób uporządkowany dostarczać informacji na temat sytuacji finansowej i majątkowej jednostki gospodarczej. Obowiązki sprawozdawcze w tym zakresie nakłada na przedsiębiorców ustawa o rachunkowości, a ich niedotrzymanie może wiązać się z dotkliwymi sankcjami.
Głównymi elementami sprawozdania finansowego są:
Do 20 lutego przedsiębiorcy mogą zmienić formę opodatkowania w 2025 r. Mogą także zdecydować się na nową metodę rozliczeń – kasowy PIT.
Organy administracji skarbowej nie powinny odmawiać prawa do odliczenia naliczonego VAT przedsiębiorcom tylko dlatego, że występowali w łańcuchu dostaw, w którym inne podmioty dopuściły się nadużyć podatkowych.
Firmy, które nie dostają na czas pieniędzy od kontrahentów, mogą zdecydować się na nową metodę rozliczeń, czyli kasowy PIT i wykazywać przychód dopiero po zapłacie. Na kasowych zasadach będą też księgować koszty.
Na spółkach nieruchomościowych ciążą obowiązki wobec Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), m.in. składania informacji o swoich wspólnikach. Z kolei wspólnicy muszą przekazać Szefowi KAS informację o posiadanych udziałach w tych spółkach.
Zwrot kosztów transportu, parkingu, noclegu i posiłków spożytych z kontrahentem pracodawcy nie generuje przychodu dla pracownika mobilnego. Inaczej jest przy posiłkach spożywanych w trakcie podróży w ramach wykonywanych obowiązków pracowniczych.
Fundamenty rzetelnego raportowania zagadnień ESG zgodnie z ESRS oraz wskazanie na istotne zagadnienia praktyczne, które pozwolą na prawidłowe przeprowadzenie procesu identyfikacji koniecznych ujawnień, zbierania danych i raportowania w firmie.
Po sporządzeniu sprawozdania rocznego zarząd powinien zweryfikować, czy w danym roku wystąpiła strata, a jeśli tak – czy nie jest zbyt wysoka. W obliczu problemów finansowych spółki to zgromadzenie wspólników decyduje o dalszym jej istnieniu. Co zrobić, jeśli sytuacja spółki już kolejny rok jest zła?
Po tym jak pod koniec stycznia Andrzej Klesyk wrócił na fotel prezesa PZU, teraz wszedł także do struktur nadzorczych Polskiej Izby Ubezpieczeń. W przeszłości też już w nich zasiadał.
Realność zaktualizowanej na dzień bilansowy kwoty wymaganej zapłaty danej należności podlega w każdym przypadku weryfikacji pod kątem stopnia prawdopodobieństwa jej uzyskania.
Postępowanie o zatwierdzenie układu charakteryzuje się uproszczoną formą i minimalnym zaangażowaniem sądu. Kluczowe znaczenie mają działania przedsiębiorcy i doradcy restrukturyzacyjnego, którego sam wybiera.
Dobrze przemyślany plan sukcesji zawsze zawiera dwie perspektywy: krótko i długoterminową. Pierwsza z nich wiąże się najczęściej z planem awaryjnym na wypadek choroby, czy śmierci właściciela. Druga zakłada rozwiązanie docelowe, przy spełnieniu określonych warunków.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Zdecydowały kompetencje i doświadczenie. Za dużo też zajmowano się kadrami – tak przyczyny odwołania prezesa PZU tłumaczy Jakub Jaworowski, szef resortu aktywów państwowych. O następcy szefa firmy mówi: niewiele osób byłoby lepszych na tym stanowisku
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa definicja budynku i budowli. Do końca marca trzeba wypełnić deklarację podatkową. To prawdziwa rewolucja w podatku od nieruchomości. Podczas webinaru "Rzeczpospolitej" eksperci wyjaśnili zmiany.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas