Koszty wynikające z błędów i pomyłek nie są kosztem uzyskania przychodów

Koszty wynikające z błędów technicznych i ludzkich, które generują dodatkowe obciążenia finansowe, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów – w przeciwieństwie do kosztów realizacji gwarancji najniższej ceny.

Publikacja: 10.02.2025 05:00

Koszty wynikające z błędów i pomyłek nie są kosztem uzyskania przychodów

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 5 grudnia 2024 r. (III SA/Wa 2116/24).

Podatnik będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością działa jako pośrednik w sprzedaży usług turystycznych, oferując swoim klientom możliwość zakupu tych usług za pośrednictwem platformy rezerwacyjnej. W ramach działalności spółka ponosi dodatkowe koszty związane z błędami technicznymi i ludzkimi, takimi jak nieprawidłowości w cenach i ofertach, brak dostępności pokojów (tzw. overbooking) czy obsługa reklamacji klientów. Łączna skala tych kosztów wynosi mniej niż 1 proc. przychodów spółki. Podatnik argumentował, że wydatki te są bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodów i powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo