- Wysłałem towar klientowi za pośrednictwem Poczty Polskiej. Za nabyte usługi otrzymałem z poczty fakturę ze zwolnieniem z VAT (powszechne usługi pocztowe). Czy refakturując na nabywcę towaru koszty wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej mogę zastosować zwolnienie z VAT? – pyta czytelnik.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT). A zatem, nabywając usługi pocztowe, które następnie są refakturowane na klienta, należy przyjąć, że czytelnik z jednej strony nabył, a z drugiej sam wyświadczył te usługi.

Czytaj także: Refaktura za media a zwolnienie z VAT

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Niestety ze zwolnienia z VAT mogła skorzystać poczta, świadcząc powszechne usługi pocztowe. Natomiast czytelnik (przedsiębiorca) refakturujący na klienta te usługi pocztowe nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT. Powinien zatem do ich refaktury zastosować stawkę VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. Podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy (art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT).

Koszty dodatkowe, takie jak m.in. koszty transportu, pobierane przez dokonującego dostawy od nabywcy lub usługobiorcy wchodzą zatem do podstawy opodatkowania dla danej czynności podstawowej, tj. dostawy towaru. Oznacza to, że powinny być one opodatkowane według stawki właściwej dla towaru. Jeżeli zatem dostawa towaru jest opodatkowana według stawki podstawowej, to i koszty przesyłki będą opodatkowane według tej stawki, a jeżeli dostawa jest opodatkowana stawką preferencyjną (5 lub 8 proc.), to i koszty przesyłki tą stawką preferencyjną (por. interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2015 r., IPPP2/4512-878/15-2/MT).

Podstawa opodatkowania nie obejmuje jednak kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku (art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT). Takimi kosztami mogą być m.in. koszty wysyłki sprzedanego towaru.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca sprzedał towar za 100 zł brutto (opodatkowany wg 8-proc. stawki VAT). Ponadto refakturował koszt wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej (koszt brutto 10 zł). Zgodnie z umową nabywcę obciążył zarówno kosztem towaru, jak i wysyłki. Łączna wartość brutto transakcji wyniosła 110 zł. Do tak ustalonego wynagrodzenia przedsiębiorca powinien zastosować jednolitą stawkę VAT właściwą dla sprzedanego towaru, tj. 8 proc. i tzw. rachunkiem w stu wyliczyć kwotę podatku. Wyniesie ona zatem (po zaokrągleniu) 8,15 zł (110 zł x 8 : 108).

Autor jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: art. 8 ust. 2a oraz art. 29a ust. 6 pkt 2 i ust. 7 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.)