Reklama
Rozwiń
Reklama

Wpis do księgi wieczystej nie zawsze decyduje o opodatkowaniu

Obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości ciąży na osobie, która faktycznie dysponuje rzeczą jak właściciel i ma zamiar władania nią dla siebie.

Publikacja: 05.07.2020 15:12

Wpis do księgi wieczystej nie zawsze decyduje o opodatkowaniu

Foto: Adobe Stock

Wpisy do ksiąg wieczystych mogą mieć dwojaki charakter: konstytutywny i deklaratoryjny. Z obowiązkiem dokonania pierwszego z nich mamy do czynienia m.in. przy powstaniu odrębnej własności lokalu czy powstaniu lub przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego. Przejście tego prawa na nowego nabywcę jest uzależnione od dokonania wpisu. Wpis deklaratoryjny dotyczy natomiast tradycyjnego zbycia nieruchomości, ponieważ do takiej zmiany własnościowej wystarczające jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Wpisy do księgi wieczystej mają wpływ na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, a niezłożenie wniosku o wpis wywołuje konsekwencje podatkowe.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odsetki tylko za pół roku kontroli
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Działalność dozwolona fundacji rodzinnej, czyli jaka
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Podatki lokalne w centralnej bazie
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Najem krótkoterminowy – koniec preferencji dla fundacji rodzinnej
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Reorganizacja w firmie – na co zwrócić uwagę
Reklama
Reklama