Takie stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2017 r. (0114-KDIP2-2.4010.79.2017.1.AZ).
Z wnioskiem o interpretację indywidualną w sprawie zdarzenia przyszłego wystąpiła podatkowa grupa kapitałowa (PGK), która zawiera transakcje z podmiotami powiązanymi spoza PGK. Wnioskodawca powziął wątpliwość co do:
- poprawnego zidentyfikowania podmiotu zobowiązanego do sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz
- właściwego zagregowania wartości transakcji w celu zastosowania progów transakcyjnych określonych w art. 9a ust. 1d ustawy o CIT.
Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy, to poszczególne spółki będące częścią PGK będą zobowiązane do sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji z podmiotami powiązanymi spoza PGK. W rezultacie, każda z tych spółek powinna samodzielnie zidentyfikować zawierane z tymi podmiotami transakcje przekraczające ustalone ustawowo progi, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) i na podstawie ich wartości określać obowiązki dokumentacyjne.
Stanowisko wnioskodawcy zostało uznane przez organ za nieprawidłowe. Według organu, to PGK jako podatnik podlega obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi poza PGK. Organ zgodził się natomiast z wnioskodawcą, że limity transakcyjne należy odnosić osobno do każdej transakcji zawartej z danym podmiotem powiązanym, ale nie podzielił zdania wnioskodawcy, że to dana spółka powinna monitorować wartości zawieranych przez nią transakcji w celu określenia swoich obowiązków dokumentacyjnych. Według organu, poszczególne limity transakcyjne powinny być odnoszone do zagregowanych na poziomie PGK wartości poszczególnych transakcji z danym podmiotem powiązanym spoza PGK.
Komentarz eksperta
Magdalena Mysińska, doradca podatkowy, starsza konsultantka w Zespole Cen Transferowych w Dziale Doradztwa Podatkowego EY
Podatnicy coraz częściej korzystają z instytucji podatkowej grupy kapitałowej, która zgodnie z przepisami ustawy o CIT pozwala na pewne ograniczenie obowiązków podatkowych, w szczególności tych wynikających z art. 9a oraz art. 11 ustawy o CIT, czyli obowiązków związanych z realizowanymi transakcjami wewnątrzgrupowymi. Zmiana przepisów w zakresie dokumentacji cen transferowych obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. budzi wiele wątpliwości interpretacyjnych podatników, w szczególności PGK, gdyż nowe wymogi dokumentacyjne powinny być oceniane przez pryzmat przychodów / kosztów podatnika. W rezultacie, w przypadku PGK pojawia się pytanie, czy obowiązki należy określić przez pryzmat danych ze sprawozdania finansowego poszczególnych spółek, czy przez pryzmat zagregowanych danych finansowych skalkulowanych dla PGK.
W omawianej sprawie organ wskazał, że to na PGK, a nie na poszczególnych spółkach wchodzących w PGK ciąży obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych zgodnie z literalną wykładnią ustawy o CIT, tj. art. 9a, który odnosi się do definicji podatnika, a nie definicji spółki. Na czas obowiązywania umowy o PGK spółki wchodzące w jej skład tracą podmiotowość na gruncie ustawy o CIT, a podatnikiem staje się PGK. W związku z tym, obowiązek dokumentacyjny powinien być weryfikowany na podstawie łącznych przychodów PGK. Wartość łącznych przychodów PGK będąca bazą do określenia wymogów dokumentacyjnych powinna być spójna z innymi danymi podatkowymi przygotowywanymi przez PGK, m.in. niezbędnymi do spełnienia warunków utrzymania statusu PGK (osiąganie 3 proc. udziału dochodów w przychodach). W rezultacie, określenie łącznego przychodu PGK w celu określenia obowiązków z zakresu cen transferowych nie powinno stanowić problemu dla podatników. Oznacza to, że w przypadku gdy łączne przychody / koszty PGK przekroczą poziom 2 mln euro, PGK będzie obowiązana do przygotowania dokumentacji Local File. W przypadku przekroczenia poziomu 10 mln euro dodatkowo PGK będzie obowiązana do posiadania analiz porównawczych dla realizowanych transakcji wewnątrzgrupowych oraz przygotowania i złożenia deklaracji CIT-TP. Natomiast w przypadku gdy przychody / koszty przekroczą poziom 20 mln euro, dodatkowo PGK powinna sporządzić dokumentację Master File. Należy także podkreślić, że linia interpretacyjna jest w tej kwestii spójna (por. interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2017 r., 1462-IPPB6.4510.636.2016.1.AM), dając podatnikom komfort interpretacyjny.
Drugą kwestią podniesioną w interpretacji indywidualnej była kwestia kalkulowania progów dokumentacyjnych dla transakcji realizowanych przez PGK z podmiotami powiązanymi spoza PGK. Także tutaj organ wskazał, że wartość transakcji z podmiotem powiązanym spoza PGK powinna być kalkulowana przez pryzmat PGK, a nie poszczególnych spółek, tj. poprzez zsumowanie wartości transakcji poszczególnych spółek wchodzących w skład PGK z danym kontrahentem powiązanym spoza PGK.
Warto także wspomnieć, że niedawno (12 lipca 2017 r.) na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli ustawa wejdzie w życie, to może w pewnym zakresie zmodyfikować wyżej wskazane obowiązki dokumentacyjne dla PGK. Zgodnie z proponowanymi zmianami, planowane jest wprowadzenie dodatkowego obowiązku dla PGK w zakresie konieczności monitorowania rynkowości realizowanych transakcji pomiędzy spółkami należącymi do PGK. Wydaje się, że proponowana zmiana w znacznej mierze ograniczy korzyści wynikające z utworzenia PGK, które dotychczas w dużej mierze bazowały na zdjęciu z PGK obowiązku dokumentowania transakcji zawieranych pomiędzy spółkami PGK, jak również ograniczały ryzyko kwestionowania rynkowości takich transakcji przez fiskusa. Projektowane przepisy nadal planują utrzymać brak obowiązku dokumentowania transakcji realizowanych pomiędzy spółkami PGK, ale wprowadzają istotną zmianę, w rezultacie której rozliczenia w ramach PGK będą mogły być weryfikowane przez fiskusa pod kątem ich rynkowości. Jeśli zmiany wejdą w życie, PGK będą musiały dokładnie przeanalizować zawierane w swoich ramach transakcje i w razie potrzeby skorygować stosowaną politykę, tak aby rozliczenia wewnątrz PGK pozostawały w zgodzie z zasadą ceny rynkowej. Warto w związku z tym monitorować na bieżąco status prac legislacyjnych.