Prezenty dla kontrahentów a podatki PIT i CIT

Przedsiębiorcy, którzy planują z okazji świąt lub końca roku przekazać swoim partnerom biznesowym upominki, powinni pamiętać o skutkach podatkowych takiego przedsięwzięcia. Pojawią się one po obu stronach: darczyńcy i obdarowanego.

Publikacja: 07.12.2015 05:40

Prezenty dla kontrahentów a podatki PIT i CIT

Foto: 123RF

W celu zarówno nawiązania, jak i podtrzymywania pozytywnych relacji z kontrahentami przedsiębiorcy bardzo często praktykują obdarowywanie ich okazjonalnie prezentami. Jest to niewątpliwie bardzo miły, a zarazem trafny chwyt marketingowy, który wpływa niewątpliwie na poprawę stosunków pomiędzy stronami. Można więc stwierdzić, że przyczynia się do uzyskania przychodu, a w konsekwencji co do zasady przedsiębiorcy mogą zaliczyć wydatki poniesione na ten cel do kosztów uzyskania przychodu. Wyjątki dotyczą wydatków, które zgodnie z ustawami o PIT i o CIT, mimo że przyczyniają się do uzyskania przychodu przedsiębiorcy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Głównym problemem jest bowiem zakwalifikowanie poniesionych wydatków do tych na reklamę i na reprezentację.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Podatki
Kary umowne za opóźnienie w realizacji usługi co do zasady mogą być kosztem podatkowym. Wyrok NSA
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Reklama
Reklama