Rozliczenie VAT od usługi marketingowej

Uznanie świadczenia za kompleksowe, a składających się na nie czynności za nierozerwalne, nie stanowi elementu stanu faktycznego, lecz jest oceną prawną, z którą organ podatkowy miał prawo się nie zgodzić.

Publikacja: 21.09.2015 03:00

Rozliczenie VAT od usługi marketingowej

Foto: 123RF

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 sierpnia 2015 r. (I FSK 1063/13).

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży produktów leczniczych. W celu wsparcia sprzedaży tych produktów zawarła umowę-zlecenie z inną spółką (zleceniobiorcą). Zleceniobiorca zajmuje się bezpośrednią i pośrednią promocją produktów leczniczych. W ramach świadczonej usługi nieodpłatnie wydaje wcześniej nabyte towary na rzecz lekarzy i farmaceutów, promując produkty lecznicze zgodnie z ustawą – Prawo farmaceutyczne. Zleceniobiorca wystawia spółce co miesiąc fakturę na należne mu wynagrodzenie. Spółka uznała, że ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze świadczeniem przez zleceniobiorcę kompleksowej usługi marketingowej. Stwierdziła, że przekazywanie towarów jest nieodłączną częścią usługi marketingowej, a rozdzielenie czynności na dostawę towarów i świadczenie usług z punktu widzenia prawa farmaceutycznego jest sztuczne.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Czy polski oddział zagranicznej firmy musi mieć osobny NIP? Sąd odpowiedział
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Projekt: fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku