Forma konkursu a opodatkowanie nagród

Bywa, że firma organizuje akcję mającą zmotywować jej współpracowników do większego zaangażowania we współpracę, a zwyciężają najlepsi sprzedawcy jej produktów. Fiskus i sądy nie są zgodne, jak należy rozliczać wygrane dla liderów.

Publikacja: 17.08.2015 06:10

Forma konkursu a opodatkowanie nagród

Foto: www.sxc.hu

Nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 proc. wartości nagrody, a płatnikiem podatku jest podmiot przekazujący wygraną. Ta forma opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od tego, kto jest odbiorcą nagrody: konsument czy przedsiębiorca. Taka linia orzecznicza dominuje od pewnego czasu w rozstrzygnięciach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Problematyczne jest jednak opodatkowanie konkursów dla przedsiębiorców, które motywują kontrahentów organizatora do intensyfikacji współpracy, np. dla sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Czy stratę z biznesu w 2024 r. można odliczyć już przy obliczaniu zaliczki na PIT?
Podatki
Eksperci o zapowiedzi ministra finansów ws. ujawniania schematów podatkowych
Podatki
Rząd chce uprościć podatki. Ale do przełomu daleko
Podatki
Minister finansów zapowiada dwie ważne zmiany dla firm
Podatki
Kawa i papier toaletowy w kosztach domowej firmy? Jest interpretacja fiskusa