Forma konkursu a opodatkowanie nagród

Bywa, że firma organizuje akcję mającą zmotywować jej współpracowników do większego zaangażowania we współpracę, a zwyciężają najlepsi sprzedawcy jej produktów. Fiskus i sądy nie są zgodne, jak należy rozliczać wygrane dla liderów.

Publikacja: 17.08.2015 06:10

Forma konkursu a opodatkowanie nagród

Foto: www.sxc.hu

Nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 proc. wartości nagrody, a płatnikiem podatku jest podmiot przekazujący wygraną. Ta forma opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od tego, kto jest odbiorcą nagrody: konsument czy przedsiębiorca. Taka linia orzecznicza dominuje od pewnego czasu w rozstrzygnięciach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Problematyczne jest jednak opodatkowanie konkursów dla przedsiębiorców, które motywują kontrahentów organizatora do intensyfikacji współpracy, np. dla sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Podatki
TSUE: zwolnienie podatkowe dla kolejowych gruntów to nie pomoc publiczna
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Podatki
Po reformie składki zdrowotnej część firm może zmienić formę opodatkowania
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne