Leasing operacyjny: Korzystający wpisze w księdze wydatki na wykup maszyny

Kwoty, które przedsiębiorca zapłacił finansującemu za urządzenie będące niskocennym środkiem trwałym użytkowanym wcześniej na podstawie leasingu operacyjnego, ewidencjonuje się w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Publikacja: 16.07.2015 02:00

Foto: 123RF

- Przedsiębiorca – podatnik VAT czynny – zawarł kilka lat temu jako korzystający umowę leasingu operacyjnego tokarki. Po zakończeniu leasingu operacyjnego wykupił (25 czerwca 2015 r.) tokarkę za cenę 3075 zł, w tym VAT: 575 zł (w całości odliczony). Wykup tokarki został udokumentowany fakturą nr 144/06/2015 z 25 czerwca 2015 r. wystawioną przez firmę leasingową. Tokarka została oddana do używania 25 czerwca 2015 r. i ma być używana przez kilka najbliższych lat w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Nabywca nie zamierza wprowadzać tokarki do ewidencji środków trwałych. Jak powinien zaewidencjonować wydatki na wykup tokarki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzi metodą kasową? – pyta czytelnik.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rusza akcja PIT 2024. Oto wszystko, co na ten temat muszą wiedzieć przedsiębiorcy
Podatki
Czy stratę z biznesu w 2024 r. można odliczyć już przy obliczaniu zaliczki na PIT?
Podatki
Eksperci o zapowiedzi ministra finansów ws. ujawniania schematów podatkowych
Podatki
Rząd chce uprościć podatki. Ale do przełomu daleko
Podatki
Minister finansów zapowiada dwie ważne zmiany dla firm