Kiedy tworzyć rezerwy na naprawy gwarancyjne

Już w momencie sprzedaży towaru firma wie, że w przyszłości może mieć obowiązek jego naprawy lub wymiany. Zasada ostrożności wymaga, żeby w księgach ująć przewidywane koszty tych przyszłych świadczeń.

Publikacja: 01.07.2015 06:20

- Nasze przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego, na który udzielana jest 12-miesięczna gwarancja. W jaki sposób prawidłowo tworzyć i ujmować w ewidencji rezerwę na prawdopodobne przyszłe zobowiązania wynikające z tego tytułu? – pyta czytelnik.

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego, w przypadku wystąpienia wad fizycznych przedmiotu transakcji, wynika z kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 561 § 1 i 2 k.c., jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, sprzedawca jest zobowiązany na żądanie nabywcy do wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady (rękojmia). Oprócz rękojmi wynikającej z przepisów prawa nabywcom rzeczy bardzo często udzielana jest także dodatkowa gwarancja, potwierdzająca jakość zakupionego produktu. Zgodnie z art. 577 § 2 k.c., jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości sprzedanej rzeczy, to gwarant obowiązany jest do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad pod warunkiem, że wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki
Skarbówka korzysta z prawa, jak chce? NSA alarmuje Ministerstwo Finansów