Aktualizacja: 01.07.2015 06:20 Publikacja: 01.07.2015 06:20
- Nasze przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego, na który udzielana jest 12-miesięczna gwarancja. W jaki sposób prawidłowo tworzyć i ujmować w ewidencji rezerwę na prawdopodobne przyszłe zobowiązania wynikające z tego tytułu? – pyta czytelnik.
Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego, w przypadku wystąpienia wad fizycznych przedmiotu transakcji, wynika z kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 561 § 1 i 2 k.c., jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, sprzedawca jest zobowiązany na żądanie nabywcy do wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady (rękojmia). Oprócz rękojmi wynikającej z przepisów prawa nabywcom rzeczy bardzo często udzielana jest także dodatkowa gwarancja, potwierdzająca jakość zakupionego produktu. Zgodnie z art. 577 § 2 k.c., jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości sprzedanej rzeczy, to gwarant obowiązany jest do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad pod warunkiem, że wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.
Minister Finansów opublikował rozporządzenia w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w podatkach dochodowych PIT i CIT.
Już od 2025 r. największe polskie przedsiębiorstwa będą zobligowane do publikowania raportów zrównoważonego rozwoju, w tym liczenia śladu węglowego. Docelowo obowiązek ten obejmie ok. 3,5 tys. firm. Bank Pekao S.A. przygotował rozwiązanie, które może pomóc w jego wypełnieniu, m.in. w obliczeniu emisji w zakresie 3.
Zamiast obiecanych sześciu dni kontrola podatkowa w najmniejszych firmach trwa czternaście. A eksperci mówią, że skarbówka i tak preferuje czynności sprawdzające, gdzie nie ma limitów.
Od 1 stycznia największe firmy będą musiały stosować nowe reguły księgowania dla celów raportowania CIT w formie elektronicznej. Ten obowiązek będzie stopniowo rozszerzany.
Przedsiębiorcy rozliczający się liniowym PIT mogą zaliczyć składkę zdrowotną do kosztów uzyskania przychodów albo odliczyć od dochodu. W 2025 r. do wysokości 12,9 tys. zł.
Nadchodzi nowy etap rozwoju całej gospodarki. Z siecią 5G nam wszystkim będzie żyło się lepiej i bezpieczniej – przekonuje Orange Polska.
Do zawieszenia biegu terminu przedawnienia nie wystarczy wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Musi być związek między podejrzeniem ich popełnienia i niewykonaniem zobowiązań.
Bank Pekao S.A. wprowadza zmiany w aplikacji PeoPay, dostosowując ją do potrzeb klientów prowadzących działalność gospodarczą. Rozszerzenie opcji personalizacji oraz dodanie elementów, które odróżniają profil firmowy od indywidualnego, to kolejny krok w rozbudowie oferty skierowanej do przedsiębiorców.
Wynajem długoterminowy przynosi firmie korzyści nie tylko w postaci braku konieczności ponoszenia znacznych kosztów zakupu floty. Zapewnia dodatkowo przewidywalne – i stałe przez cały okres umowy – koszty przeglądów, napraw, ubezpieczenia oraz usług dodatkowych.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Niewypłacalność to zjawisko, które może dotknąć każdego przedsiębiorcę. Skąd dłużnik ma wiedzieć, że zbliża się moment niewypłacalności? Jakie działania powinien podjąć gdy pojawią się problemy z płynnością finansową?
Zgodnie z najnowszą wersją harmonogramu naboru wniosków badawczo-rozwojowych w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) w 2025 roku planowanych jest kilka konkursów dla projektów realizowanych przez przedsiębiorstwa w konsorcjum z innym przedsiębiorcą, jednostką naukową lub organizacją pozarządową - NGO (projekty konsorcjalne).
Jeśli przedsiębiorca nie odpowiada za śmierć zatrudnionego zleceniobiorcy, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wypłacone rodzinie odszkodowanie i zadośćuczynienie.
Rozstrzygnięcie konkursu i pozytywna ocena wniosku to nie koniec starań przedsiębiorców o środki unijne. Podstawą udzielenia wsparcia jest umowa. Jakie działania należy podjąć, jeżeli instytucja odmówi zawarcia umowy o dofinansowanie projektu?
Po unijne dotacje na zakup urządzeń laboratoryjnych i innego sprzętu niezbędnego do prowadzenia badań oraz prac rozwojowych mogą sięgnąć lubelskie firmy. Ofertę dla nich przygotowała Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości.
Firmy, które planują zakup aparatury badawczej lub modernizację infrastruktury wykorzystywanej w procesach rozwojowych, mogą sięgnąć po bezzwrotne dotacje.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas