Aktualizacja: 27.05.2015 02:00 Publikacja: 27.05.2015 02:00
3 zdjęcia
ZobaczFoto: Adobe Stock
- Firma posiada całkowicie zamortyzowany środek trwały. Ciągle używa go w działalności i zamierza wkrótce przeprowadzić jego modernizację. Koszt zaplanowanych prac jest szacowany na ok. 5000 zł. Czy powinniśmy amortyzować te nakłady? – pyta czytelnik.
Wartość początkowa środka trwałego jest najistotniejszym, poza stawkami amortyzacyjnymi, elementem zapewniającym prawidłowość ustalenia i dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W zależności od sposobu pozyskania składnika majątku wartość początkowa środka trwałego będzie się różnie kształtować. Środki trwałe pozyskane po prostu z zakupu wycenia się według ceny nabycia, a wytworzone we własnym zakresie – według kosztu wytworzenia. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości (dalej: uor) cena nabycia środka trwałego to cena jego zakupu. Obejmuje ona kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu jest powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem środka trwałego do stanu zdatnego do używania, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku i wyładunku. Cenę nabycia obniżają rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski.
Jedną z najważniejszych podatkowych nowości roku 2025 będzie globalny podatek wyrównawczy. Ustawa już istnieje, ale rząd zapowiada jej uzupełnianie.
Do zawieszenia biegu terminu przedawnienia nie wystarczy wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Musi być związek między podejrzeniem ich popełnienia i niewykonaniem zobowiązań.
Fiskus twierdzi, że odszkodowanie wypłacone sąsiedniej firmie za spalony budynek nie jest podatkowym kosztem. Nie ma bowiem związku z przychodem z działalności.
To, że pracownicy zaspokajają w kantynie swoje własne potrzeby, nabywając usługi gastronomiczne, nie wyklucza związku zakupionej przez pracodawcę usługi z jego sprzedażą opodatkowaną. Z góry nie przekreśla zatem prawa do odliczenia VAT.
Czy udzielanie prostych wyjaśnień dotyczących podatków powinno być zastrzeżone dla doradców podatkowych? Biura rachunkowe chcą zmiany przepisów.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
Fiskus twierdzi, że odszkodowanie wypłacone sąsiedniej firmie za spalony budynek nie jest podatkowym kosztem. Nie ma bowiem związku z przychodem z działalności.
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty spowodowane włamaniem do siedziby firmy. Pod warunkiem, że należycie ją zabezpieczył i że nie ma już szans na wykrycie sprawców.
Koszt nabycia nieruchomości jest wartością stałą, niezmienną i wynika z wydatków, które zostały rzeczywiście poniesione na jej zakup. Dla celów opodatkowanej sprzedaży nie można uznać, że waloryzacji podlegają kwoty uprzednio zwaloryzowane.
• Fiskus przegrał ważną batalię. Chodzi o stawkę ryczałtu • Rozłożenie zaległości ZUS na raty. Ważny wyrok Sądu Najwyższego • Świąteczny prezent dla pracownika - co z podatkiem? • Czy można rozliczyć w kosztach firmy wydatki na operację ręki lub oczu? • Obowiązek dotyczący PIT-11 i PIT-4R • Wakacje składkowe: kiedy informacja, a kiedy decyzja? ZUS wyjaśnia • Data wypłaty wynagrodzenia wpływa na składki? Jest interpretacja ZUS • Błąd w NIP na paragonie - czy to oczywista pomyłka? • Ważne terminy na ten tydzień
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów opłat za operację oczu. Skarbówka twierdzi, że są to wydatki osobiste i nie mają związku z biznesem.
Firma może rozliczyć wydatki na wyżywienie zapewniane współpracującym z nią przedstawicielom kontrahentów. Z kosztów trzeba natomiast wyrzucić prezenty.
Z interpretacji fiskusa wynika, że przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów opłat za leczenie drżenia ręki. Skarbówka twierdzi, że są to wydatki osobiste mające na celu ochronę zdrowia.
Jeśli przekroczymy limit wartości firmowego prezentu, wówczas obdarowana osoba powinna zapłacić podatek dochodowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas